O TZV. BEZGREŠNOM ZAČEĆU BDM
Pravoslavna Crkva ne poznaje učenje o Bezgrešnom začeću Bogorodice.
Takvo učenje nikada nije postojalo u pravoslavlju, vjerni narod ga ne razumije
te stoga i odbacuje. S druge strane, ono se razvilo u rimokatolicizmu te je na
kraju proglašeno i dogmom. Za pravoslavlje ovo predstavlja – jeres.
John
Meyendorff: VIZANTIJSKO BOGOSLOVLJE - odlomci
Prvorodni
grijeh
Da bi
se razumjeli mnogi veliki bogoslovski problemi koji su se prije ili poslije
raskola pojavljivali između Istoka i Zapada, mora se imati u vidu utjecaj koji
je na zapadnu misao izvršila Augustinova polemika protiv Pelagija i Julijana iz
Eklanuma. U vizantijskom svijetu gdje Augustinova misao nije imala gotovo
nikakvog utjecaja, značaj Adamovog grijeha i njegove posljedice za ljudski rod,
shvaćeni su sasvim drugačije.
Na
istoku je odnos čovjeka prema Bogu razumijevan kao općenje ljudske ličnosti s
onim što je iznad prirode. Priroda
označava ono što je po sili stvaranja različito od Boga. No priroda može i mora
biti prevaziđena; ovo je privilegija i funkcija slobodnog duha stvorenog po
ikoni Božjoj.
U grčkoj patrističkoj misli, jedino ovaj slobodni,
lični duh može da izvrši grijeh i snosi krivicu
kao posljedicu grijeha – učenje koje je naročito jasno izrazio Maksim
Ispovjednik u razlikovanju prirodne i
gnomičke volje. Ljudska priroda,
budući stvorena od Boga, uvijek projavljuje svoje dinamičke osobine (koje
zajedno predstavljaju prirodnu volju – ili stvoreni dinamizam) u
suglasnosti su s Božjom voljom, koja ju je stvorila. Ali kada ljudska ličnost
ili ipostas, buntujući protiv Boga i prirode, zloupotrebi svoju slobodu, ona
može da izopači prirodnu volju i tako iskvari samu prirodu. To ona može
stoga što posjeduje slobodu ili gnomičku volju, koja je sposobna da
čovjeka usmjeri prema dobru i oponašanju Boga (Bog je jedini dobar po
prirodi, piše Maksim, i jedino je onaj koji Boga podražava dobar po
svojoj gnomi). Ona je također
sposobna da izvrši grijeh jer naše spasenje ovisi od naše volje. Međutim,
grijeh je uvijek lični akt, nikada akt prirode. Patrijarh Fotije ide čak tako
daleko da kaže, pozivajući se na zapadno učenje, da je vjerovanje u grijeh prirode – jeres.
Od ove
osnovne ideje o ličnom karakteru grijeha, bunt Adama i Eve protiv Boga mogao je
da bude shvaćen samo kao njihov lični grijeh. Stoga, u ovakvoj antropologiji ne
bi imalo mjesta shvaćanje o nasljednoj krivici ili o grijehu prirode, iako ona
dozvoljava da je ljudska priroda izložena posljedicama Adamovog grijeha.
Grčko
patrističko poimanje čovjeka nikada nije negiralo jedinstvo čovječanstva ili ga
zamjenjivalo radikalnim individualizmom. Učenje apostola Pavla o dva Adama (Kao
što u Adamu svi umiru, tako će i u Hristu svi oživjeti – 1.Kor. 15,22) kao
i Platonovo učenje o idealnom čovjeku, navodi Grigorija Niskog na to da tvrdi
da se stih iz Postanka 1,27: Bog je stvorio čovjeka po svojoj ikoni,
odnosi na stvaranje čovječanstva kao cjeline. Svakako da se zbog toga i Adamov
grijeh mora odnositi na sve ljude, isto kao što je i Hristovo iskupljenje,
iskupljenje cjelokupnog čovječanstva. Međutim, ni prvorodni grijeh ni
iskupljenje ne mogu u individualnom životu biti ostvareni bez lične i slobodne
odgovornosti.
...Mjesto u poslanici Rimljanima 5,12 igrao je
odlučujuću ulogu u polemici izmeđe Augustina i Pelagija. Ovdje Pavle govoreći o
Adamu piše: Zato kao što kroz jednog čovjeka dođe na svijet grijeh a kroz
grijeh smrt, i tako smrt uđe u sve ljude, jer svi sagriješiše. Prevod ovog
stiha predstavlja osnovni problem. Posljednje četiri grčke riječi prevedene su
na latinski sa: in quo omnes peccaverunt tj. u kome – tj u Adamu – svi sagriješiše. I
na Zapadu su se služili ovim prevodom da bi opravdali učenje o krivici
naslijeđenoj od Adama i prenijetoj na njegove nasljednike. Međutim, ovakvo
značenje se ne može izvući iz grčkog originala – teksta kojeg su čitali
Vizantijci. ...έφ ώ πάντες ήμαρτον. Oblik ¨Εφ ώ (έφ je sažimanje od επι) s relativnom zamjenicom ώ može
biti prevedeno s jer, pošto, značenje koje je prihvaćeno od većine
učenjaka svih vjeroispovijesti. Takav prevod daje Pavlovoj misli značenje da je
smrt, koja je za Adama plaća za grijeh (Rim. 6,23), istovremeno kazna koja se
primijenjuje na one koji su, isto kao Adam, zgrešili. To Adamovom grijehu daje
kozmičko značenje, ali ne kaže da su njegovi potomci krivi isto kao i on,
ukoliko ne sagriješe isto kao što je on sagriješio.
Izvjestan broj vizantijskih
pisaca uključujući i Fotija, razumijevali su da ¨Εφ ώ znači zato
što i u Pavlovom tekstu nisu vidjeli ništa što bi prevazilazilo moralnu
sličnost između Adama i drugih grešnika, pošto je smrt normalna posljedica
grijeha. Ali postoji i konsenzus većine istočnih otaca, koji tumače poslanicu
Rimljanima 5,12 u vezi s prvom poslanicom Korinćanima 15,22 – da između Adama i
njegovih potomaka postoji zajednica, jedinstvo u smrti isto kao što postoji
zajednica u životu između vaskrslog Gospoda i onih koji su kršteni.
Očigledno je da tumačenje dolazi od bukvalnog gramatičkog smisla teksta
poslanice Rimljanima 5,12. ¨Εφ ώ, ako znači zato što, zamjenica je srednjeg roda. Ali može biti i muškog roda
ako se odnosi na imenicu koja joj neposredno prethodi – θάνατος
– thanatos (smrt). Točna rečenica može imati značenje koje izgleda nevjerojatno
čitaocu odgojenom na Augustinu, a to je pravo značenje prihvaćeno od većine
grčkih otaca: Pošto je grijeh došao u
svijet preko jednog čovjeka, a smrt preko grijeha, smrt se tako raširila na sve
ljude i zbog smrti svi su sagriješili...
Smrtnost ili propadljivost ili prosto smrt (shvaćena u personaliziranom
smislu) bila je od rane hristjanske starine, promatrana kao univerzalna bolest
koja drži čovječanstvo u svom zagrljaju i -
duhovno i fizički – i kontrolirana je od onoga koji je ubojica od početka (Iv. 8,44). I baš ova
smrt čini grijeh neizbježnim i u ovome smislu kvari prirodu.
Prema
Kirilu Aleksandrijskom, poslije Adamovog grijeha ljudski rod se razbolio od propadljivosti. Kirilovi
protivnici – bogoslovi antiohijske škole – suglasili su se s njim u pogleda
posljedica Adamovog grijeha. Prema Theodoru Mopsuestijskom pošto smo postali smrtni, dobili smo povećan poticaj za griješenje.
Neophodnost da se zadovolje potrebe tijela za hranom, pićem i ostalim, ne
postoji kod besmrtnih bića, ali kod smrtnih ona dovodi do strasti, jer
predstavljaju neizbježno sredstvo da bi se privremeno preživjelo. Theodorit
Kirski u svom tumačenju poslanice Rimljanima skoro bukvalno ponavlja Theodorove
argumente. Na jednom drugom mjestu on govori protiv grešnosti braka tvrdeći da
prenošenje smrtnog života nije samo po sebi grešno, bez obzira na psalam 50,7 (u grijehu me rodi mati moja). Ovaj se
stih, prema Theodoritu, ne odnosi na seksualni akt nego na opće grešne uvjete smrtnog ljudskog roda: Pošto su (Adam i Eva) postali smrtni, začeli
su smrtnu djecu, a smrtna bića su po neophodnosti podložna strastima i strahu,
radosti i tuzi, ljutnji i mržnji.
U grčkoj patrističkoj i vizantijskoj tradiciji postoji usaglašenost u
poistovječivanju nasljeđa prvorodnog grijeha s nasljeđivanjem smrtnosti, prije
nego grešnosti, pošto je grešnost samo posljedica smrtnosti. Ova misao se
pojavljuje kod Hrisostoma koji negira pripisivanje grijeha Adamovim potomcima;
ovu misao zastupa i komentator Theofilakt Ohridski u XI. stoljeću, i kasniji
vizantijski pisci, naročito Grigorije Palama. Kada Maksim Ispovjednik, uvijek
sofističan u rezoniranju, govori o posljedicama Adamovog grijeha, poistovjećuje
ih, uglavnom, s podređenosti duha tijelu, a u seksualnom obnavljanju nalazi
najočigledniji izraz čovjekovog ustupka animalnim instinktima. Ali, kao što smo
vidjeli, po Maksimu, grijeh ostaje lični akt, a nasljedna krivica je nemoguća.
Prema njemu a i prema drugima pogrešni izbor koji je učinio Adam, donio je
strast, propadljivost i smrtnost, ali ne i nasljedstvo krivice.
Kada
istočni pisci raspravljaju o značenju krštenja, kontrast u odnosu na zapadnu
tradiciju dobiva svoju oštrinu. Augustinovi dokazi u korist krštenja djece
uzeti su iz teksta Simvola vjere (krštenje radi
opraštanja grijeha) i iz njegovog razumijevanja poslanice Rimljanima 5,12.
Djeca su rođena grešna ne zato što su ona lično sagrešila nego zato što su
sagrešila u Adamu. Stoga je njihovo krštenje radi opraštanja grijeha. U isto
vrijeme, Theodorit Kirski, suvremenik Augustina na Istoku izričito poriče da je
formula Simvola za opraštanje grijeha
– primjenjiva pri krštenju djece. Prema Theodoritu opraštanje grijeha je u stvari vanjski efekt krštenja i potpuno
realan pri krštenju odraslih, što je bila norma u ranoj Crkvi, i stvarno se
odnosilo na opraštanje grijeha.
Međutim osnovno značenje krštenja je šire i pozitivnije. Ako bi jedino značenje krštenja bilo opraštanje grijeha, piše
Theodorit, zašto da krstimo novorođenčad koja još nisu
okusila grijeh? Ali misterij krštenja nije ograničen samo na ovo. To je
obećanje i savršenijih darova. U njoj su obećanja budućih radosti. On
(misterij) je jedan vid budućeg vaskrsenja, zajednice u Učiteljevom stradanju,
sudjelovanje u Njegovom vaskrsenju, plašt spasenja, odora radosti, haljina
svjetlosti, i bolje rečeno, sama svjetlost.
Na taj način Crkva krštava djecu ne radi opraštanja njihovih još
nepočinjenih grijeha, nego da bi im dala novi i besmrtni život koji im nisu
mogli prenijeti njihovi smrtni roditelji. Suprotnost između dva Adama nije u
terminima krivice i opraštanja već u terminima smrti i života. Prvi je čovjek od zemlje, zemljan; drugi je
čovjek Gospod s neba; kakav je zamljani, takvi su i zemljani, a kakav je
nebeski takvi su i nebeski (1.Kor. 15,47). Krštenje je pashalni misterij prolaska. Svi njeni stari oblici,
posebno vizantijski, sadrže odricanje od sotone, trokratno uranjanje kao simbol
smrti i vaskrsenja, i pozitivni dar novog života koji se daje miropomazanjem i
primanjem pričešća.
Po
ovom učenju, smrt i smrtnost se ne shvaćaju kao odmazda za grijeh (mada su oni
i pravedna odmazda za lični grijeh) koliko sredstvo kojim đavo vrši krajnje
nepravednu tiraniju nad ljudskim
rodom poslije Adamovog grijeha. Prema ovome, krštenje je oslobođenje jer ono
omogućava pristup u novi, besmrtni život, koji je svijetu donijelo Hristovo
vaskrsenje. Vaskrsenje oslobađa ljude od straha smrti i, stoga, od neophodnosti
borbe za opstanak. Samo u svjetlosti vaskrslog Gospoda, Besjeda na gori dobiva
svoju potpunu realnost. Ne brinite se za
život svoj, što ćete jesti ili što ćete piti; ni za tijelo svoje u što ćete se
odjenuti (Mt. 6,25).
U centru vizantijskog razumijevanja hristjanske poruke, zajedničarstvo u
vaskrslom Hristovom tijelu prije je sudjelovanje u božanskom životu, osvećenje
putem Božje energije koja prožima istinitu ljudsku prirodu i uspostavlja
njezino prirodno stanje, nego što je
opravdanje ili opraštanje nasljeđene krivice.
Nova Eva
Još od
vremena Justina i Irineja, prvobitna hristjanska tradicija je postavila
paralelu između Postanak 2 i Lukinog izvještaja o Blagovijesti i
suprotstavila dvije djevojke, Evu i Mariju, kao simbole dvije čovjekove
mogućnosti da se služi datom mu slobodom. Po prvoj, da se potčini đavolskoj
ponudi lažnog obećanja a po drugoj da smjerno prihvati Božju volju.
U
patrističkoj tradiciji cijelog vizantijskog perioda je prisutno učenje o Mariji
kao Novoj Evi, koja je mogla da primi dolazak novog zavjeta u ime cjelokupnog palog ljudskog roda, bez obzira što je
ovo učenje bilo zamijenjeno, poslije sabora u Efezu, proslavljanjem Marije kao
Bogorodice ili Theotokos. Proklo, patrijarh carigradski 434. – 446. u svojim
omilijama se često služi ovom idejom. Smatralo se da je Marija Djeva kamen
međaš starozavjetne povijesti, koja je otpočela s Evinom djecom: Između djece Adamove, Bog je izabrao
predivnog Šeta, piše Palama, a izbor
One, koja je po Božjem predznanju trebala da postane Mati Božja, pao je na nju,
koja je poticala od djece samog Adama, koja su jedno za drugim, ispunila sva
pokoljenja od cara i proroka Davida, pa nadalje... kada je došlo vrijeme da se
izbor izvrši, Bog je izabrao Joakima i Anu iz doma Davidova. Njima je On obećao
i podario dijete koje će postati Majkom Božjom (Omilije Grigorija Palame, izd.
Athina 1861.). Izbor Djeve Marije je
stoga kulminaciona točka israiljevog napredovanja u pravcu pomirenja s Bogom.
Ali Božji konačni odgovor na ovo napredovanje i početak novog života, došao je
s Ovaploćenjem Riječi. Za spasenje je bio potreban novi korijen piše Palama u istoj omiliji, jer nitko osim Boga nije
bez grijeha. Nitko ne može podariti život, nitko oprostiti grijehe. Ovaj, novi korijen je Bog Slovo koje postade
tijelo. Djeva Marija je Njegov hram.
Vizantijski omilitički i imnografski tekstovi često slave Djevu kao
potpuno spremnu, očišćenu i osvećenu. Ali
ove tekstove treba promatrati u kontekstu učenja o prvorodnom grijehu, koje je
bilo opće prihvaćeno na Istoku. Od Adama je naslijeđena smrtnost a ne krivica.
Među bogoslovima nije nikada bilo sumnje da je Marija bila zaista smrtno biće.
Zapadni bogoslovi, u nastojanju da u vizantiji pronađu stare autoritete za
učenje o bezgriješnom začeću Marije Djeve, često su se služili ovim odlomcima,
izvan konteksta. I zaista Sofronije Jerusolimski (+638.) proslavlja Mariju: Mnogi svetitelji su se pojavili prije Tebe i
ni jedan od njih nije bio ispunjen blagodaću kao ti... Andrja Kritski
(+740.) je još određeniji u propovijedi na blagdan Djevinog rođenja: Kad je rođena Mati Onoga koji je sam po sebi
ljepota, (ljudska) priroda je u Njezinoj osobi zadobila prvobitnu povlasticu a
bila je oblikovana prema savršenom modelu, zaista dostojnom Boga... Jednom
riječju s današnjim danom počinje preobražaj naše prirode. Ovu temu, koja
se pojavljuje u liturgijskim himnama, na blagdan 8. rujna (Male Gospojine),
dalje je razvio Nikola Kavasila u XIV. st.
Zemlja je Ona jer je od zemlje. Ali Ona je Nova zemlja jer ni u kom slučaju ne
potiče od svojih predaka i nije naslijedila stari kvasac. Ona je... novo
tijesto i od Nje vodi porijeklo novo pokoljenje.
Lako
bi se moglo navesti još mnogo citata i oni jasno pokazuju da bi mariološka
pobožnost dovela Vizantijce do toga da prihvate formulaciju dogme o Marijinom
bezgrešnom začeću kako je bila definirana 1854.g. (u Rkc. – op.pr.), pod uvjetom da su prihvatili zapadno učenje o
prvorodnom grijehu. Ali treba imati na umu – osobito u kontekstu poetskih,
emocionalnih ili retoričkih preuveličavanja, - karakterističnih za vizantijsku
liturgičku mariologiju – da su pojmovi kao čistoća
i svetost mogli biti uočeni čak i kod ljudi predhristjanskog vremena koji
su se smatrali smrtnim, ali ne i krivim. U slučaju Marije, njezin odgovor
anđelu i njezi status Nove Eve dali su joj poseban odnos prema novom pokoljenju koje je od nje rođeno.
No kod vizantijskih pisaca se nigdje ne nalazi tvrdnja iz koje bi se moglo
zaključiti da je primila i poseban blagodatni dar besmrtnosti. Jedino bi se iz takvog tvrđenja moglo izvesti da
njezina ljudska priroda nije dijelila opću sudbinu potomaka Adamovih.
Jedini
vizantiski pisac koji je potpuno razumio i prihvatio zapadno poimanje
prvorodnog grijeha i učenje o bezgrešnom začeću je Genadije Sholaris (+oko
1472.) (Bio je
učesnik florentinskog sabora i iako učenik Sv. Marka Efeškog, zajedno s carem
zagovornik i potpisnik lažne unije. Kasnije se pokajao. Bio prvi patrijarh u
okupiranom Konstantinopolju, op.pr). Blagodat Božja joj je data potpuno, piše
Genadije, baš kao da je začeta
bezgrešno... i pošto je bila sasvim oslobođena praroditeljske krivice i kazne –
povlastica koje je u rodu ljudskom jedino ona bila udostojena, njezina duša je
bila nepristupačna oblacima (nečistih) misli i postala je dušom i tijelom Božje
svetilište. Interesantno da se u ustima uvjerenog tomiste, Sholarisa koji u
ovom učenju napušta negativno stanovište samog Tome Akvinskog, odražava zapadno
učenje o krivici i naslućuje kasnije
tvrđenje pravoslavnih bogoslova, koji će početi rasuđivati u kategorijama
zapadne skolastike.
Da
bismo sačuvali potpuno uravnotežen stav vizantijske mariologije, neophodno je
imati u vidu suštinski hristološki okvir poštovanja Theotokos (Bogorodice) u
Vizantiji o čemu će biti riječi u slijedećem poglavlju. Ipak odsustvo bilo
kakve formalne dogmatske definicije u mariologiji dalo je slobodu pjesnicima i
propovjednicima i suzdržanost suhim egzegetama. Njima su bile na raspolaganju
stotine spisa najvećeg vizantijskog patrističkog autoriteta, Ioana Zlatoustog,
koji je mogao Mariji pripisati ne samo prvorodni
grijeh nego i uzbuđenje, nevolje
pa čak i častoljublje.
Nitko
ne bi mogao usuditi se optužiti velikog Hrisostoma za nepobožnost. Na taj način
vizantijska Crkva, mudro čuvajući red bogoslovskih vrijednosti koje su davale
prednost osnovnim istinama evanđelja,
suzdržavala se od bilo kakvog formuliranja dogme u odnosu na Mariju, osim da je
Ona bila istinita i stvarna Theotokos – Mati Božja. Bez sumnje, ova divna
titula koja je nastala po nuždi Kirilove hristologije, opravdala je njezino
svakodnevno liturgijsko slavlje kao časniju
od heruvima i neusporedivo slavniju od serafima...
Kakva
se veća čast može dati ljudskom biću? Može li se naći čistija osnova za
hristjansku bogocentričnu hristologiju?
Theotokos
Jedina dogmatska definicija u vezi s Marijom Djevom, koje se Vizantijska
Crkva formalno pridržavala, je odluka Efeškog sabora koji ju naziva Theotokos –
Bogorodica. Hristološki a ne mariološki, odluka ipak odgovara mariološkoj temi
o Novoj Evi, koja se javlja u hrišćanskoj bogoslovskoj literaturi još od drugog
stoljeća i svjedoči, u svjetlosti pravoslavnog pogleda na Adamovo nasljeđe da
je ljudska sloboda na Istoku shvaćena s više optimizma nego na Zapadu.
Bogoslovlje Kirila Aleksandrijskog koje je posvjedočilo ličnu, ipostasnu
istovjetnost Isusa s preegzistentnim Logosom, kao što je potvrđeno u Efezu,
služilo je kao hristološka osnova za ogromni porast pobožnosti usredotočene na
Marijinu ličnost poslije petog stoljeća. Bog, postavši čovjekom, postao je naš
spasitelj. Ali ovo se očelovječenje Božje dogodilo kroz Mariju, koja je tako
neodvojiva od osobe i djela svoga sina. Pošto u Isusu nije ljudska ipostas, a
pošto mati može biti samo nečija mati a ne mati nečega, Marija je zaista mati
ovaploćenog Logosa, Mati Božja. Pošto se oboženje čovjeka dogodilo u Hristu,
ona je također – u izvjesnom smislu – isto tako stvarna kao čovjekovo
učestvovanje u Hristu – mati cjelokupnog tijela Crkve.
Ova
bliskost Marije s Hristom vodila je na Istoku do povećane popularnosti onih
apokrifnih predanja koja su joj pripisivala tjelesno proslavljanje poslije
smrti. Ova su predanja našla mjesto u himnografskoj poeziji blagdana Uspenija (Usnuća, op.prir.) tj. smrti – Κοίμησις [kimisis] 15. kolovoza, ali ona nikad nisu bila predmet bogoslovskih
umovanja i dogmatskih definicija. Predanje o Marijinom tjelesnom vaznesenju
pjesnici i propovjednici su tretirali kao eshatološki znak slijedeći Hristovom
vaskrsenju, kao predznaku općeg vaskrsenja. Tekstovi izričito govore o
prirodnoj smrti Djeve, isključujući svaku moguću vezu s učenjem o neporočnom
začeću (immaculatae conceptio) koje bi joj dalo atribut besmrtnosti i bilo bi
potpuno neshvatljivo u svjetlu istočnog pogleda na prvorodni grijeh kao
nasljednu smrtnost. Tako, bezbrojni izrazi pobožnost i odanosti Mariji u
vizantijskoj liturgiji, nisu ništa drugo nego ilustracija učenja o ipostasnom
jedinstvu ljudske i božanske prirode u Hristu. Oni, u izvjesnom smislu,
predstavljaju legitimni i organski način svođenja, u izvjesnoj mjeri,
apstraktnih hristoloških učenja petog i šestog vijeka, na razinu običnog vjernika.
Priredio: jeromonah Panteleimon.
nemate pojma vi bizantinci, mlatite praznu slamu. čitao sam malo vašeg bizantinskog "mislioca" serafima rosea, i kad to čitam i usporedim sa djelima svete Katarine Sijenske, svete Terezije Avilske i svete Brigite Švedske, to je kao da uspoređujem 24 sata sa romanima Dostojevskog! Sveta Bogorodice, bezgrešno začeta moli za nas grešnike!
OdgovoriIzbrišiNisam ni sumnjao da će većina koji pročitaju tekst razumiti ga, osobito ako su zadrti papisti.
IzbrišiDonekle mi je drago što je 'unknown' spomenuo 'svetu' Katarinu Sijensku, jer je dotična naučiteljica RKC (doduše proglašena nakon V2 jer dotad u skladu sa sv.Pavlom to su mogli biti samo muškarci) koja je izjavila da je rimski papa 'slatki Krist na Zemlji'.
Ako u toj rečenici ne vidite sablazan blasfemije, onda ste stvarno daleko od Hrista, Bogorodice i Crkve.
Zapis sv. Brigite: "Mary, we know that you were ever in the mind of God, before his creating brought
Izbrišiyou to be - the most perfect of all his creatures. He knew you as Noe, before the flood, knew
the Ark he was to build, and the way he was to build it. The design of the Ark had been
made known to him, and he waited for the time when God would command him to set to
work. The design and perfection, Mary, of your glorious body, the Ark of God, was known
to God before all time. And he knew the time when he would bring it into being by his
creating. As Noe rejoiced at the thought of the Ark he was to build, so God rejoiced, Mary,
at the thought of you. Noe's Ark would withstand the storms; you, Mary, the Ark of God,
would withstand, in the strength of your holiness, every attack of the hatred and sin of hell.
Noah's Ark was so built that no water could seep in - a ship whose timbers were
carefully protected both inside and out. You, Mary, the Ark of God, would be so strong in
God's grace, anointed and protected by his Holy Spirit, that no desire would ever enter
your heart, either for your own glory or for the possession of earthly things. Such desires,we know, are as displeasing to God as the water which seeps into the keel of a ship, and
collecting there becomes state and offensive.
Noe was pleased at the size and capacity of his Ark. God rejoiced, Mary, in that
holiness which would be yours, in your love which would embrace all creatures, and in
your gentleness which would look with pity on sinners, and hate only what was hateful to
him. But most of all, he rejoiced in that ever increasing grace which would fit you to bear in
your womb that which heaven and earth could not contain, the Person of God the Son, to
hold him and be truly his Mother.
Noe took pride, as every captain of a ship takes pride, in the cleanliness and tidiness
and brightness of the Ark. God rejoiced, Mary, in your virginity, for in you there would be
no sin, nor slightest stain of sin, to taint your perfection. Noe provided for himself and
those with him, all that was needed to survive the days ahead. God chose you, Mary, for his
Son, that your body should provide for him a perfect human body. Noe came from the Ark
unchanged. But from you, Mary, the Ark of God, the Son of God came forth, clothed with
that pure flesh and blood which he had taken from you.
When Noe left the Ark, its purpose was served - it was empty and useless. But when
Christ came forth from your womb, you were filled with every gift of the Holy Spirit,
growing ever in holiness, not further now from Christ, but nearer to him, and dearer even
than before, united to him on earth and in heaven for ever."
Natrabunjao Džon i sam sebi uskače u usta. Zar nisi mogao naći nekog Jovicu???
OdgovoriIzbrišiKrešimir
Tipično za zadrtog papistu, nedostatak argumenta nadoknađuje ruganjem i šovinizmom.
IzbrišiTaj tekst nisam brisao neka se vidi bijeda papizma.
Oni koji su pak u zabludi te hereze, a imaju dobru volju i ljubav prema Gospodu i Bogorodici, neka dobro uvide razliku između kršćanskog nauka o praroditeljskom grijehu, o smrti, krštenju, Bogorodici, naspram zapadnom koji se je približio tome da Bogorodicu smatra besmrtnom (iako to može biti samo po svojoj biti Bog) na granici idolatrije (jer ju drži defacto božicom i suotkupiteljicom).
Nazočio sam u proteklih desetak dana sv.Liturgijama i mogu slobodno konstatirati kako pravoslavni imaju duboko štovanje prema Bogorodici, na svaki spomen Njezin oni se križaju i klanjaju (ali joj se ne klanjaju kao Bogu).
191. What is there further to be remarked of the birth of Jesus Christ from the Most Holy Mother of God?
IzbrišiThis: that since this birth was perfectly holy and void of sin, it was also without pain; for it was among the penalties of sin that God ordained Eve in sorrows to bring forth children. (J. Damasc. Theol. lib. iv. cap. 14, 6.)
Pravoslavni katekizam
Krešimir
@Krešimir
IzbrišiAko je Bogorodica rodila Hrista bez muke, to nije dokaz tzv. dogme o bezgriješnom začeću Bogorodice, jer ovdje se radi o rođenju Hrista.
A ženi reče:
Izbriši»Trudnoći tvojoj muke ću umnožit’,
u mukama djecu ćeš rađati.
Bog je Mariji učinio "iznimku"? Izvuci zaključak.
Krešimir
@Krešimir
IzbrišiVeć sam pisao i rečeno je u samom tekstu kako je Marija bila očišćena i dostojna roditi Boga.
Stoga to sveto rođenje se ne može uspoređivati s rođenjem Evine djece i potomaka.
Izvlačiti od toga krivovjerje o bezgriješnom začeću same Bogorodice je jednostavno papistička fiškalija koja nema veze s naukom Crkve i kršćanskih otaca.
Štoviše, ne postoji uopće griješno začeće, jer sam spolni akt začeća (u braku) nije griješan (kako je to mislio blaženi Augustin i kako su to prihvatili papisti), nego se kako je rečeno u tekstu, od smrtnih roditelja rađa smrtno dijete, dok sama smrt uzrokuje robovanje strastima i konačno uvodi u grijeh.
Nikako se dakle ne može uspoređivati začeće Bogorodice od sv.Joakima i sv.Ane koji su bili smrtni, pa je i Bogorodica bila smrtna, sa začećem Hrista po Duhu Svetomu u Bogorodičnoj utrobi i s Njegovim rođenjem.
a zemlja je ravna...tutlek
IzbrišiDodao bih jednu vrlo važnu posljedicu nauka Crkve o prvorodnom(istočnom) grijehu. Nitko osim Adama i Eve ne nosi krivicu njihovog grijeha, krivica tog grijeha se ne naslijeđuje (ali posljedice da).
OdgovoriIzbrišiStoga djeca koja umru ili u majčinoj utrobi, ili u ranoj dobi dok još nemaju osobnih grijeha, umiru bez grijeha i nije im nužno krštenje.
Znam mnoge majke i očeve koji su očajavali zbog smrti svoje djece prije krštenja, a taj očaj je bio prouzrokovan krivovjerjem RKC o naslijeđivanju krivice Adamovog grijeha.
Doduše sad RKC naučava da takva djeca odlaze u Limb, kao dio Pakla u kojem nema muka, ali i to je zabluda.
Stoga preporučujem čitateljima da ne robuju zabludama papizma, nego da istinu spasenja traže u Crkvi.
K tome poznato je kako se u prvoj Crkvi nisu djeca krstila.
IzbrišiKako je to moguće ako je istinit papistički nauk o krivnji djece zbog Adamovog grijeha?
Zar je Crkva toliko stoljeća tu djecu zbog neznanja slala u Pakao?
Dakako da nije, nego je i tu papizam (zabluda kako postoji na Zemlji netko tko je Hristov zamjenik koji definira što je istina, a što je zabluda) donio krivovjerje.
I ovo je važno.
OdgovoriIzbrišiPrema tekstu:
"Na jednom drugom mjestu on govori protiv grešnosti braka tvrdeći da prenošenje smrtnog života nije samo po sebi grešno, bez obzira na psalam 50,7 (u grijehu me rodi mati moja). Ovaj se stih, prema Theodoritu, ne odnosi na seksualni akt nego na opće grešne uvjete smrtnog ljudskog roda: Pošto su (Adam i Eva) postali smrtni, začeli su smrtnu djecu, a smrtna bića su po neophodnosti podložna strastima i strahu, radosti i tuzi, ljutnji i mržnji."
Sam seksualni akt (u braku) nije griješan, jer ne bi Bog zapovijedio Adamu i Evi da čine grijeh - plodite se i množite se.
Dakako blud je i dalje strast i grijeh.
"Stoga djeca koja umru ili u majčinoj utrobi, ili u ranoj dobi dok još nemaju osobnih grijeha, umiru bez grijeha i nije im nužno krštenje."
OdgovoriIzbrišiEmil - jednom "protestant", uvijek "protestant".
"Duše nekrštenih malih beba, mrtvorođenčadi, namjerno ili spontano abortiranih, nažalost, pošto odlaze nekrštene, nemaju mogućnost otići u Carstvo Nebesko."
http://orthodoxhr.blogspot.com/2017/09/sprovod-nekrstene-djece-da-ili-ne.html
"Doduše sad RKC naučava da takva djeca odlaze u Limb, kao dio Pakla u kojem nema muka, ali i to je zabluda."
Laž.
Krešimir
@Krešimir
OdgovoriIzbrišiJedan blog, uključujući i moj, nije mjerodavan za nauk Crkve.
U gornjem tekstu je odlomak iz knjige bogoslova u kojem se jasno kaže citirajući kršćanske oce kako nerođena djeca ili ona umrla prije osobnih grijeha nemaju krivicu Adamovog grijeha (nju nema nitko osim samog Adama). Bez daljnjeg ta djeca ne mogu i ne završavaju u Paklu jer grijeha odnosno krivice nemaju.
Međutim, pošto nisu krštena, ona ne dijele isto vječno stanje sa svetima i anđelima.
Rečeno mi je neizravno od mojeg vladike, kako takva djeca su u Raju, ali nemaju oči otvorene te ne gledaju Hrista licem u lice (ali su pred Njim).
Emile, vladika ti je ispričao lijepu pričicu prije nego si se krstio.
IzbrišiSad kad te lijepo zeznuo, reci mu da ti kaže stvarni pravoslavni nauk i praksu.
Krešimir
A ti tobož znaš pravoslavni nauk glede nekrštene djece???
IzbrišiU svakom slučaju to nije papistički nauk kako ona završavaju u Paklu. U koji su vjerovali papisti sve do skolastika koji su izmislili Limbo, dio Pakla u kojem nema muka predviđen za nekrštenu djecu, a posljednji rimski pape poput Benedikta XVI počeli su spominjati kako su možda ta djeca ipak u Raju.
Čime su se de facto napravili cijeli krug i vratili se na nauk pravoslavlja o tom pitanju.
Samom tom činjenicom dokazuje se kako je papizam zabluda, jer eto 'nezabludivi' čas jedno vrijeme nekrštenu djecu šalju u Pakao, pa onda u Limb, i na kraju u Raj.
Moj vladika nije nezabludiv kao što to nije niti jedan čovjek niti se on utvara da to jest, za razliku od tvojih 'nezabludivih' koji kažu da su nezabludivi i u svom redovnom kao i u svom izvanredovnom nauku (što povijest neumoljivo demantira, pa i u ovom primjeru nekrštene djece).
Zašto je potrebno da se deca krštavaju? Prvo, iz bojazni da dete, ako umre nekršteno, bude isključeno iz hrišćanske porodice i da se tako na Poslednjem sudu pojavi među neznabošcima.
IzbrišiKako se smatraju roditelji koji neodgovorno dozvole da im deca umru nekrštena? Kao ***ubice*** svoje rođene dece.
Šta treba da se radi ako nema sveštenika, a dete je vrlo bolesno? U tako ozbiljnom slučaju Crkva dozvoljava da svaki hrišćanin, ili hrišćanka mogu izvršiti krštenje u najkraćem obliku, tj. pogružavanjem deteta u vodu i izgovaranjem: „Krštava se sluga Božji (ime) u ime Oca, i Sina, i Svetoga Duha; Amin."
"sv." Nikolaj Velimirović, Pravoslavni katihizis
Reci svom grčkom vladiki da Hrvati nisu glup narod i da te pričice o "sklopljnim okicama" priča "šimijama" oliti ga majmunima.
Krešimir
Činjenica je prva kako Crkva nekoliko stoljeća nije krštavala djecu (znači još dok su apostoli bili živi).
IzbrišiČinjenica druga je kako papist Krešimir ili zna napamet pravoslavne tekstove, ili ih sada žurno pretražuje.
To je dobar znak kako je crv sumnje ušao u papista.
Činjenica treća je kako očigledno nemaju istu vječnu sudbinu umrla krštena i nekrštena djeca te je zato dobro čim prije krstiti djecu.
Činjenica četvrta je kako Crkva nije nikad naučavala da nekrštena djeca završavaju u Paklu, ali da su to barem tisuću godina naučavali papisti slijedeći nauk blaženog Augustina.
Činjenica peta je kako Crkva nije nikad naučavala da se naslijeđuje krivica Adamovog grijeha, dok to naučavaju papisti od Augustina do danas.
Činjenica je šesta kako ne postoji grijeh začeća u braku, dok su papisti, opet od Augustina, to naučavali.
Činjenica je sedma kako ne postoji grijeh spolnog začeća, pa je stoga besmisleno Bogorodicu nazivati bezgriješnim začećem kad ni drugi ljudi nisu griješno začeće.
Jednom Emil, uvijek Emil. Lijepo te "bratija" zeznula, ali ne daj se.
Izbriši"Infant baptism has been the normal practice of Christians throughout the entirety of the Christian era, from the early Church up to the present time. It is still the practice today among Eastern Orthodox, Roman Catholics, and most Protestant denominations. It was never a controversial or debated issue until about 1525, when those in the "Anabaptist" movement rejected infant baptism and began re-baptizing each other, viewing their infant baptisms as invalid."
http://saintandrewgoc.org/home/2013/5/10/history-of-infant-baptism-in-the-church.html
http://www.pravmir.com/infant-baptism-orthodox-church/
Vidiš kako se mi "papisti" slažemo s braćom pravoslavcima, a Emil uvijek "oriđinale".
"Crkva nije nikad naučavala da nekrštena djeca završavaju u Paklu".
Vidio si primjer SPC - u pakao. Pogledajmo "modernističku" Rusku PC.
The Holy Synod of the Russian Orthodox Church (ROC) has approved the rite (***2018***) of the burial of unbaptized infants, it will be mandatory for all parishes
«As you know, before the Church it was not possible to bury unbaptized infants.
Ti kao zilot vjeruješ ono što je (tvoja) Crkva vazda naučavala (pakao), a ne novotarije iz 2018., jel tako?
"The sacrament of Baptism is the door into the Church, the Kingdom of grace. It is with Baptism that Christian life begins. Baptism is the frontier that separates the members of Christ’s Body from those who are outside it."
Pravoslavni katekizam
"Currently, some consider baptism to be only an "outward sign" of belief in Christ. This innovation has no historical or biblical precedent. Others reduce it to a mere perfunctory obedience to Christ's command (cf. Matthew 28:19, 20). Still others, ignoring the Bible completely, reject baptism as a ***vital factor in salvation***. Orthodoxy maintains that these contemporary innovations rob sincere people of the most important assurances that baptism provides -- namely that they have been united to Christ and are ***part of His Church***.
Pravoslavni katekizam
296. Why before baptizing do we use exorcism?
To drive away the devil, who since Adam's fall has had access to men, and power over them, as his captives and slaves.
Pravoslavni katekizam
Ja Hrvat katolik pjevam: "Blažena si, jerbo sva si čista, zmijin dah ne okuži ti grud!"
Krešimir
Sad mi je razvidno u čemu se ne slažu pravoslavni i katolici.
OdgovoriIzbrišiPravoslavni su krivo protumačili prijevod Rim 5,12, ne uzimajući u obzir Rim 5, 17. Smrt (prva) je uvijek posljedica grijeha praroditelja 17: Jer ako je dakle prekršajem jednoga i POSREDOVANJEM jednoga ZAVLADALA smrt, mnogo će sigurnije oni koji primaju izobilje milosti i dar pravednosti VLADATI snagom ŽIVOTA po jednome -Isusu Kristu. Katolici po meni ispravno tumače uzroke i posljedice. Čista logika.
Dakle istočni grijeh jest otsustvo milosti i onda se može tako reći da je to stanje krivnje i da to stanje nalazimo u svim ljudskim bićima (osim u Mariji) i prije nego što počine grijeh.
Dokaz toga je smrtnost ljudi. Istočni grijeh se ne nasljeđuje nego se prenosi plođenjem ili rađanjem (iz Suvremene katoličke enciklopedije) Moja opaska je samo Rim 5,17. Ja ne bih napisao -ili- nego i rađanjem.
Dakle 5,17 osvjetljava 5,12. Da su stari oci znali prirodu Adamova grijeha shvatili bi ovaj pravoslavni prijevod i ne bi ga ovako tumačili. Pavao je smisao druge smrti pridodao smislu prve smrti. Ima još jedno moje tumačenje, ali time bi ušli u drugu temu, temu postanka svijeta.
Da li je itko ikada od otaca pisao o prirodi Adamova grijeha. Kojim su to grijehom sagriješili praroditelji?
Ja sam izvukao zaključke iz biblije, pa bih volio komparirati, ako netko nešto o tome zna.
O temi bezgrješnog začeća sam već pisao svojim riječima, a sutra ću još pogledati u Enciklopediju.
Usput, Emile treba ti napomenuti da Henok nije umro, nije umro ni Ilija, a vi ovdje raspravljate je li Marija umrla.
Svašta, Zar su Henok i Ilija veći od Marije.
M
PS da ne zaboravim sutra staviti u kontekst i Izl 20 i Ezekijel 18
O tvojoj krivoj pretpostavci glede prijevoda pisao sam dolje.
IzbrišiPravoslavni pristup nije kao tvoj: "ja mislim čitajući sv.Pismo ..." jer je to protestantizam, nego što Crkva uči o nečem na temelju ekumenskih sabora Crkve, sinoda i nauka kršćanskih otaca.
Upravo to je navedeno u gornjem tekstu.
Što se tiče Henoka i Ilije, ako oni nisu umrli, oni će umrijeti, jer svi Adamovi potomci umiru.
Ako je umro Hrist, savršeni čovjek i Bog, zašto misliš da nije umrla Bogorodica?
U Adamu je umrlo cijelo čovječanstvo jer je po Adamu smrt ušla u svijet.
Da ponovim smisao teksta, mi ne snosimo krivicu Adamovu, ali nosimo posljedice, a posljedica smrti su naši osobni grijesi koji se mogu oprati samo u svetim tajnama.
"Što se tiče Henoka i Ilije, ako oni nisu umrli, oni će umrijeti"
IzbrišiA kada? Što kaže vladika povijenih obrva?
Krešimir
Usput, bio sam jednim tužnim povodom u Limbu, Bog me tamo odveo, pa ne dopuštam da Limb ne postoji, uostalom o tome nije donešena dogma. Katolički oci su dobro tumačili Limb, ali je najnovija progresistička struja u Crkvi napravila jak pritisak na Benedikta XIV pa je pogriješio rekavši da sva djeca idu u Raj odmah. Ne možeš odmah u Raj ako si ranjen Istočnim grijehom. Ljudi smo, svi griješimo, samo Emil usput i strogo sudi.
OdgovoriIzbrišiEmil je nekad strogo sudio dok je bio papist i vjerovao u papistički nauk o istočnom grijehu, to jest da se od Adama naslijeđuje njegova krivica.
IzbrišiApropos poslanice Rimljanima o tome se upravo piše u gornjem tekstu.
Dakle, nemoguće je da su pravoslavni Grci krivo preveli na grčki Pavlovu poslanicu, kad je cjelokupno sv.Pismo, SZ i NZ (uključujući i poslanice) pisan na grčkom jeziku (i u Rimu je bila liturgija na grčkom, tek kasnije na latinskom).
Ako je netko krivo preveo, onda su to mogli samo latini.
Usput, to je uobičajena primjedba prema blaženom Augustinu, nije znao grčki, a time nije niti znao nauk istočnih kršćanskih otaca, pa se je oslonio na svoj um u čitanju prevedenog sv.Pisma (mislim da tada sv.Jeronim još nije preveo Vulgatu).
Danas 29. XII. slavimo spomen 14000 mladenaca ubijenih od Iroda. Njih Crkva smatra svetim mučenicima krštenim krvlju. Oni se s visine mole za nas. Analogno, ovo vrijedi i za sve druge mladence sve do danas ubijene bilo u majčinoj utrobi ili već rođene.
OdgovoriIzbrišiΠΠ.
PP,
Izbrišine prodaji svoju "protestantsku" maglu. Koja pravoslavna Crkva naučava tu ***analogiju***?
BTW., Blagdan nevine dječice u Katoličkoj Crkvi je 28. prosinca.
SAMOZVANI pravoslavci i katolici (na ovom blogu), prestanite iznositi svoja PRIVATNA VJEROVANJA, nego nauk svoje Crkve koja uvijek ima "ime i prezime".
Krešimir
To je nauk Jedne Svete Saborne (Katholičanske) i Apostolske Crkve.
OdgovoriIzbrišiMjerodavan je pravoslavni kalendar.
ΠΠ.
PP,
Izbrišihttps://www.pravoslavnikalendar.iz.rs/latin/
Svetih četrnaest hiljada mladenaca ***vitlejemskih***
Ne pravi se blesav, jer čitatelji bloga nisu blesavi.
Koja pravoslavna Crkva naučava *analogiju* - "za sve druge mladence sve do danas ubijene bilo u majčinoj utrobi ili već rođene."
Je li to naučava Istinska Pravoslavna Crkva - Ne naučava. Je li "Srpska" - NE naučava. Je li "Ruska" - Ne naučava... ... ...
Svoja PRIVATNA VJEROVANJA ostavi za sebe. Nebitna su.
Krešimir
Krešimir je izgubio samokontrolu koju jedva da je prije i imao :)
IzbrišiDakle, ΠΠ je naveo odličan primjer svete dječice ubijene od Heroda koji su sveti, a nisu se krstili.
Kao papist to sam tumačio kako su djeca mučenički ubijena prije nego što je Gospod zapovijedio apostolima da idu po cijelom svijetu i navještaju Evanđelje, tko se krsti i uzvjeruje spasit će se. Znači zato što su ubijena prije te zapovijedi djeca su sveta, a da su ubijena poslije, onda bi bila u Paklu ili dijelu Pakla nazvanom Limb.
Ali maloj dječici, a pogotovo onoj koja su u utrobi majke ne može se navještati Evanđelje.
Takav rigidni papističko-jurisdiktički stav ustvari kaže Bogu, oni nisu spašeni, oni su u Paklu, jer se nisu krstili prema našim pravilima, niti Ti ih ne možeš spasiti.
Sada dobro vidim kako mi je papizam dao krivu sliku o našem milosrdnom i pravednom Gospodu, Crkvi i spasenju.
Emil,
Izbrišito su tvoja PRIVATNA VJEROVANJA.
A sad da čujemo što naučava Istinska Pravoslavna Crkva (ili bilo koja druga pravoslavna Crkva).
O ovom pitanju katolici i pravoslavni imaju potpuno suglasje. Ukratko, ne postoji *analogija* koju izmišlja ΠΠ.
Krešimir
P.S. Sad kad si pravoslavac, rješavaj "jeresi" u svojoj Crkvi. I ne dozvoli da te "Srbi" sedlaju. Tjeraj ti svoje, bitno da je tvoje.
Onoga tko te je pripustio krštenju bi trebalo dobro ispleskati po "d*petu".
ΠΠ. je klirik Pravoslavne Crkve, a ako ti misliš da on (ili moja malenkost) krivo naučava glede nekrštene djece, onda se javi vladiki.
IzbrišiReci mu dakle da nije u redu što nekrštena djeca ne idu u Pakao ili u papistički Limb.
Daljnja rasprava s tobom po ovom pitanju, ali i mnogim drugima, je suvišna.
Jer ti nisi na ovom blogu kako biš saznao učenje PC, nemaš dobre volje niti takva pitanja ne postavljaš, ti si ovdje najprije bio da me spriješiš ili odgovaraš od krštenja i pristupanja Crkvi, a sad si ovdje da spriječiš nekog drugog čitatelja da učini isto.
Pravoslavna Crkva ima koherentan nauk koji se temelji na ekumenskim koncilima Crkve, sinodama i na nauci kršćanskih otaca.
U gornjem tekstu je tako objašnjen stav PC glede praroditeljskog grijeha, krštenja i tzv. dogme o bezgriješnom začeću BDM.
Niti jedan tvoj komentar nije se odnosio na taj tekst, osim ako računaš ono kad si napisao kako je 'Džon mnogo toga natrkeljio, umjesto da je to napisao Jovica'.
Mislim da većina papista ne bi tako drsko i šovinistički komentirala, ti si dakle papist 's dna kace'.
Malo prije sam razgovarao s vladikom o dotičnom pitanju jer sam pomislio da možda zbilja nisam iznio samo svoje privatno mišljenje. Rekao je da ima zapisano u Eliniki Patrologia da je Sv. Grigorije iz Nise naučavao da se mala djeca spasavaju čak i ako umru nenasilno. Kad stignemo, pokušat ćemo zainteresirane izvijestiti o detaljima.
OdgovoriIzbrišiПП.
Baš me zanima s kojim će se "biserom" projaviti vladika.
IzbrišiOno sa sklopljenim okicama je bilo - neprocjenjivo.
Evo jedan srpski "Biserko".
https://svetosavlje.org/krstenje-6/?pismo=lat
Krešimir
Mislim da bi trebalo ustanoviti nagradu "Emil Brusić" koja bi se dodijeljivala liječnicima koji vrše pobačaje, jer tako nerođenoj djeci rade najveću moguću uslugu. Šalju ih direktno u Raj. Da su ta djeca ostavljena na životu, većina bi propala za vječnost, ali s obzirom da su likvidirani u majčinoj utrobi osiguran im je direktan ulaz u Raj.
OdgovoriIzbrišiNagrada bi se uručila liječniku koji u jednoj godini prikolje najviše djece i tako osigura najveći broj duša za Raj.
Kvatrić
@Kvatrić
OdgovoriIzbrišiTakva ideja samo takvima može past na pamet.
Jel to tebi krivo što nerođena djeca ne idu u Pakao?
I vjeruj mi da niti jedna majka takvo nešto ne bi učinila, abortirala svoje dijete namjerno da bi tako dijete išlo u Raj.
Emile,
Izbrišitakva ideja nije pala na pamet meni već Katoličkoj crkvi. Za razliku od tebe i Elvisa, ja u pitanjima vjere ne razvijam svoje ideje i privatna vjerovanja. Nemam taj proročki poriv u sebi.
Ali zato samo takvima može pasti na pamet kako bi meni bilo krivo što nerođena djeca ne idu u Pakao.
Kao što vidiš, više se i ne uključujem u rasprave jer nemam volje, ali ovo sam morao spomenuti. Nevjerojatno je da tebi koji se toliko doumljavaš promakne jedna takva banalna logičnost.
Ide li majka svojevoljno ili pod prisilom na pobačaj, izvršio ga liječnik svjestan što čini ili ne, gledao to s koje god hoćeš strane, ostaje neoboriva činjenica da ukoliko bi tvoja doumljavanja bila točna, tada bi pobačaj bio najmilosrdniji i najveličanstveniji čin u povijesti. Osigurati nekome direktan ulazak u Raj je nešto nenadmašivo.
Kvatrić
Hm, da. Ti slušaš RKC koja konstantno naučava 'isto'.
IzbrišiJer isto je dal nerođena ili rođena djeca prije krštenja išla u Pakao ili Raj, budući sam objasnio kako RKC je krenula od pravoslavlja (ta djeca idu u Raj), zatim prihvaćajući nauk bl.Augustina tisuću godina naučavala da ta djeca idu u Pakao, zatim pola tisućljeća kako idu u posebni dio Pakla nazvan Limb, da bi na kraju rekla kako se može očekivati da su u Raju.
Vrlo je vjerojatno da su vodeći klerici RKC poput Ratzingera shvatili kako je dugo RKC bila u zabludi pa su promijenili nauk prešutno ignorirajući činjenicu kako je tobož RKC nezabludiva, to jest ne može mjenjati nauk.
Zar ti ništa ne govori činjenica da sve donedavno nekrštena djeca nisu mogla biti ni pokopana na RKC grobljima, a sad pape naučavaju kako su ta djeca moguće u Raju?
I na kraju odluči kojih ćeš se 'nezabludivih' papa držati, jer oni nisu naučavali isto.
Filozofiraš Emile, a vrlo dobro znaš da se ja kao lefebvreovac držim tradicionalnog nauka Katoličke crkve, a on kaže da se novorođenčad moraju krstiti kako bi se oslobodila posljedica istočnog grijeha (koncil u Kartagi 418. godine) i da nekrštena djeca vječnost provode u limbu u stanju naravne sreće (sveti pisci limb ne sagledavaju kao neko mračno i nesretno mjesto), ali im je istovremeno uskraćena nadnaravna sreća blaženog gledanja Boga.
IzbrišiKvatrić
Emile. molim te zapamti da RKC ne naučava da je istočni grijeh nasljedan. Ako sam citirao iz Katoličke enciklopedije onda prihvati da tamo piše da se Istočni grijeh ne nasljeđuje.
OdgovoriIzbrišiEvo citata (Suvremena katolička enciklopedija 1 dio, str 68):Istočni grijeh se ne nasljeđuje nego se prenosi plođenjem ili rađanjem
Emil kaže: Ako je umro Hrist, savršeni čovjek i Bog, zašto misliš da nije umrla Bogorodica?
Krist nije umro nego je ubijen. On nije bio sposoban sam od sebe umrijeti, jer nije imao grijeha. Jednom prilikom mi je fra Bonaventura Duda rekao da neki patrolozi misle da je Marija zamolila Gospodina da umre da bi bila i po tome na sliku Sina, a neki misle da nije umrla nego je usnula i uznesena.
Dakle, Emile precizno se izražavaj i ne budi kao protestanti koji se uvijek neprecizno i nepovezano izražavaju. Ako ja citiram bibliju i tumačim je odakle ti smjelost pretpostaviti da to nije po Duhu, i da sam protestant. Pa onda su svi sveci koji su nešto novo rekli protestanti jer je trebalo vremena provjeriti da li govore istinu.
Evo još jedan dokaz da je citat Rim 5, 17 relevantan. Smrt će posljednja biti obeskrepljena i to je dokaz da je smrt posljednja, tj ona je posljedica, a ne da bi smrt bila uzrok većih grijeha. Čemu onda prirodni strah od smrti koji pomaže da se manje griješi.
Vi prevodite :Pošto je grijeh došao u svijet preko jednog čovjeka, a smrt preko grijeha, smrt se tako raširila na sve ljude i zbog smrti svi su sagriješili...
Ovdje kod vašeg prijevoda smrt nije posljednja posljedica grijeha nego je opći grijeh i griješenje posljedica smrti. Onda bi drukčije pisalo u 1 Kor 15, 26 -Posljednji neprijatelj koji se lišava moći jest SMRT-
Nemoj sad preskočit ovo komentirati, ti ili PP.
Ako ćeš ko papista, pardon papagaj samo ponavljati ono što si prije rekao onda ću zaključiti da su i pravoslavni slični muslimanima kojima se vjera zasniva na emociji a ne na razumu.
Dakle, da li će smrt biti posljednja obeskrepljena (uništena) i može li se to primijeniti na Rim 5, 12 u smislu da je smrt prešla na sve ljude, jer svi sagriješiše. (prijevod Rupčić)
Uporabi razum, a ne emociju!
Kažeš - istočni grijeh se ne naslijeđuje nego se prenosi plođenjem ili rađanjem (prema Kat.enc.).
IzbrišiU konačnici radi se o istom, nerođeno dijete ili umrlo nekršteno dijete krivo je pred Bogom iako nema osobnih grijeha.
Međutim, ako analiziramu tu tvrdnju, onda dijete začeto u epruveti koje je raslo u umjetnoj maternici nema istočnog grijeha, u stanju je Adama prije grijeha, to jest nema robovanja strastima-grijehu to jest smrti.
Nadam se kako uviđaš apsurd takve ideje.
Ljudsko biće koje nema osobnih grijeha jednostavno nije krivo pred Bogom (inače bi Bog bio nepravedan).
Drugo opet ponavljaš da mi pravoslavni nešto krivo prevodimo.
Zapamti kako je cijelo sv.Pismo napisano na grčkom, da je i sv.Pavao pisao Rimljanima na grčkom, te ako je netko krivo preveo te citate Rimljanima onda su to mogli samo latini (u tekstu se objašnjava upravo to).
Apropos smrti ona je pobjeđena uskrsnućem našeg Gospoda Hrista.
Zato se krstimo simbolički 3 puta uranjanjem u vodu što opet simbolizira Hristovo uskrsnuće iz groba.
S njim smo pokopani, s Njim uskrisavamo i postajemo djeca Novog Adama i Nove Eve nad kojima smrt nema moći.
Ovdje se radi i o drugoj vječnoj smrti.
U vremenu koje ističe mi smo i dalje djeca prvog Adama i umrijeti nam je, ali prava stvarnost je ona vječna.
Znači za vas sveto mučeništvo ne postoji da ne bi mučitelji-ubojice po nuždi nekakve logike bili shvaćeni kao dobročinitelji. Na kraju krajeva i njima je ostavljena šansa da se pokaju i krenu ka spasenju, što povijest Crkve svjedoči u bezbroj primjera.
OdgovoriIzbrišiПП.
Da sveto mučeništvo ne postoji ja nisam rekao već ste vi to iskonstruirali.
IzbrišiAli nerođena djeca nisu mučenici. "Ali maloj dječici, a pogotovo onoj koja su u utrobi majke ne može se navještati Evanđelje." (citat Emila) A ako se djeci u utrobi majke ne može navještati Evanđelje, još je manje moguće da ta djeca svjesno prihvaćaju mučeništvo.
Da je mučiteljima-ubojicama ostavljena mogućnost pokajanja i spasenja, uopće nije sporno.
Kvatrić
@Kvatrić
IzbrišiMoj citat "ali maloj dječici, a pogotovo onoj koja su u utrobi majke ne može se navještati Evanđelje" je bio u kontekstu tobožnjeg opravdanja papističke zablude kako nema spasenja bez krštenja temeljem Hristove zapovijedi apostolima da idu po svem svijetu navijštati Evanđelje, i tko povjeruje i krsti se, spasit će se.
Dakle, izvan konteksta me citiraš i potpuno nelogično kako nekrštena djeca ne mogu biti mučenici, jer ja iznosim upravo suprotnu istinu pravoslavlja kako nerođena djeca ili djeca male dobi nemaju niti osobnih niti krivicu grijeha Adama, te stoga mogu biti i jesu mučenici po primjeru ubijene dječice od Heroda (kojih i RKC drži mučenicima te tako implicitno negira vlastiti nauk o naslijeđivanju krivice istočnog grijeha).
Kao što ti je već više puta predočeno, to što ti iznosiš nije nikakva istina pravoslavlja, već tvoja osobna vjerovanja (dusparologija).
IzbrišiKvatrić
Imam još dvadesetak pitanja pa molim ne pišete novi post.
OdgovoriIzbrišiZašto ste citirali samo dio stiha iz 51 psalma redak 7 (po vama 50,7.
7Evo, grešan sam već rođen,
u grijehu me zače majka moja.
Po vama
u grijehu me rodi mati moja.
Pitanje: Kako je moguće ignorirati ove stihove?
Dakle nije ispravno tumačenje istočnih otaca o posredovanju Adamova grijeha ljudskom rodu.
Nije istinita tvrdnja da je grijeh uvijek osobni čin.
Psalam kaže -Evo grješan sam već rođen. Znači i mala beba je grješna, pa je i grješna i beba u utrobi majke. Znači grješna je i bez činjenja osobnog grijeha.
Augustin je zaslužan za dogmu o Istočnom grijehu, ali nije dobro obradio sudbinu djece koja se ne pokrste.
Nije u pravu ni Toma Akvinski koji je teološki 'smislio' da se sva spašavaju i odmah idu u Raj.
Ja mislim da je papa Inocent III dao najpravilnije teološko tumačenje u pismu Humbertu, nadbiskupu Arlesa -Maiores Ecclesiae causas
Učenje pape Inocenta III. u svom vjerskom sadržaju, ne znači nužno da su djeca koja umiru bez sakramentalnog krštenja lišena milosti i osuđena na gubitak blaženog gledanja; ono nam dopušta nadati se da Bog, koji želi da se svi spase, toj djeci milosrdno pruža pomoć te ih čisti od grijeha i omogućuje im postići blaženo gledanje.
M
@M
IzbrišiVaditi izvan konteksta taj Davidov psalam, kao i izvan šireg konteksta cjelokupne Objave je jednostavno zabluda.
Dakle, David se je gorko kajao zbog svojih velikih grijeha te je moguće kako je svoju griješnost pred Bogom htio naglasiti i s tim stihom, što bismo mogli nazvati pjesničkom slobodom.
Ako se vama cjelokupna teologija naslijeđivanja krivice praroditeljskog grijeha temelji na tom stihu, onda je to vrlo slabašna konstrukcija.
Dat ću primjer iz života.
Zamislimo da smo imali nekog predka zločinca koji je poubijao susjede i spalio im kuće.
Umro je nekažnjeno. Mi kao njegovi potomci možemo i moramo nadoknaditi štetu koju je predak učinio (pomoć ovima da ponovno sagrade kuće), ali mi nismo krivi za zločin našeg predka.
Tako i Adamovi potomci ne mogu biti krivi zbog njegovog grijeha, ali ipak snose posljedice jer je po Adamu smrt pravedno ušla u svijet.
I kao što potomci onog zločinca žive u oskudici jer moraju crnčiti kako bi nadoknadili štetu koju je učinio njihov predak, tako su i Adamovi potomci pod ropstvom smrti koje ih vodi u osobne grijehe, ali oni ne nose krivicu Adamovog grijeha.
"There are no prescribed Orthodox services for a miscarried child: no funeral, no commemoration, no anniversary observances. This is because the unborn child is not baptized.
Izbrišipre-born dead cannot partake in the fullness of God’s kingdom for his departed, and therefore should not even be buried in the same part of the cemetery with the faithful."
Some progress is being made toward addressing the perplexities of theology and custom that have inhibited pre-born funerals for the Orthodox. In March ***2001***, the Holy Synod of the Church of Greece set guidelines for burials of unbaptized babies, classifying children of Orthodox Christian families as “candidate members” of the church: “After the establishment of infant baptism, the unbaptized children of Christian parents occupy the place of catechumens.” And catechumens may receive a Christian burial in the Orthodox tradition.
Emil, odluči se hoćeš li biti član ISTINSKE pravoslavne Crkve ili modernističke masonske Grčke pravoslavne Crkve,
Ne može se s jednim дупетом na dvije stolice.
Krešimir
Poštovani Emil, ja se držim vašeg teksta i to komentiram. Iz pristojnosti. Inače već imam spoznaje koje mogu razriješiti ove razlike između katolika i pravoslavnih ali čemu žurba. Nije u pitanju pjesnička sloboda Davidova nego je pitanje zašto niste ispravno citirali psalam. Je li to namjerno da se nešto sakrije.
OdgovoriIzbriši7Evo, grešan sam već rođen,
u grijehu me ZAČE majka moja.
Po vama
u grijehu me RODI mati moja.
Zašto David prvo kaže da je već grješan rođen, pa onda kaže -u grijehu me zače majka moja? Je li slučajan ovaj redoslijed? Zar ovo ne 'vuče' na obiteljsko stablo prema Adamu? Odnosno 'tumači nasljeđivanje' krivnje.
Zašto vi izmišljate citat - u grijehu me rodi mati moja?
Valjda da bi se mogla ovim stihovima pripisati neko drugo značenje. David je kažnjen smrću sina koji je umro nakon sedam dana bolesti. David se kajao nakon Natanovog nagovora o tome koliko je zlo napravio 'ubivši' Uriju Hetita. Jahve je oprostio Davidu, ali mu je rekao da će mu neminovno umrijeti sin.
Poanta- prvo se David pokajao, pa mu je onda umro sin. Nije mu umro sin pa se pokajao. Ovo inkorporiram u temu ako si shvatio.
Emile sam te Duh potaknuo da spomeneš Davida, naime David je naglo nakon smrti sina prestao postiti i vršit pokoru, pa je rekao: "Dok je dijete bilo živo, postio sam i plakao, jer sam mislio: Tko zna? Jahve će se možda smilovati na me i dijete će ostati živo! A sada kad je umro, čemu da postim? Mogu li ga vratiti? Ja ću otići k njemu, ali se ono neće vratiti k meni!"
Ova zadnja rečenica pokazuje da se djeca spašavaju (ne odmah osim ako su ubijena radi Krista ili vjere kao ona žena što je ubijena u Hudoj jami i što je napisala pismo nerođenom djetetu, pa kad je to pismo pročitao Roman Leljak se obratio od udbaštva i počeo svjedočit istinu tj Krista). David je spašen zar ne? Isus kojega zovu sin Davidov, zar može dopustiti da se i ova Davidova rečenica može smatrati pjesničkom slobodom. Svaka jota i svaki zarez su važni.
Ako je neki naš predak poubijao susjede mi ćemo snositi neko grješno STANJE krivnje, koje će se prenijeti ( i nadodati istočnom grijehu)na našu dušu nakon što nam Bog stvori dušu i DUŠA bude ranjena istočnim grijehom. Moguće i da nam se psihosomatski i genetika malo 'poremeti'što se odnosi na tijelo. Ta krivnja istočnog grijeha je neki duhovni potencijal da mi kao i naši roditelji počinimo opet ubojstvo (usporedba: kao ove naše antife što bi nas opet pobile), ali dopuštam i da budemo na sliku Abela pa da nadoknađujemo i pomažemo žrtvama da im se kuće izgrade i ne samo to nego i puno više. Ovaj redoslijed (potencijal za ubijanje i potencijal za opraštanje) sam uzeo iz razloga što je Kajin prije rođen od Abela, da ne bi ste pomislili da sam sebičan i zločest. Samo se pokušavam držati teme ako me shvaćate. Ja sam katolik, ako treba i papista, pa puno polažem na simboliku i sofističnost u rezoniranju.
M
Kajin je imao neku vrstu odijeljenosti od Boga iz čega je anticipiran potencijal za počiniti ubojstvo jer je začet u grijehu i jer mu je na taj način posredovan 'potencijalni' grijeh, posredovana mu je neka vrsta stanja grješnosti. Zato je kod njega 'Zvijer' mogla imati 'uspjeha' i nagovoriti ga da ubije svoga brata. Možda ovo šire objasnim, ako bude potrebe.
Evo vezano za temu intervju od povjesničara Stjepana Loze na Podcastu Velebit iz kojeg se vidi da je SPC organizirala putem memoranduma Valerijana genocid nad Hrvatima 1941. Nije skretanje sa teme, samo se referiram na tvoj komentar.
https://www.youtube.com/watch?v=fVYY21vqb6s
Ako stignem sutra ću dati komentar o Rim 5,12. Neprecizno ste i nedorečeno iznijeli dokaze o izrazu eph'ho¨
Za meritum stvari nije uopće bitno jesam li krivo ili nisam citirao Davidov psalam "u grijehu me zače(rodi) mati moja".
IzbrišiPravoslavna Crkva naučava kako nitko doli Adama nema krivicu njegovog grijeha.
Pročitajte još jednom tekst i vidjet ćete kako je jedino bl.Augustin 'papistički' tumačio istočni grijeh, istočni kršćanski oci nisu.
I to je mjerodavno za nas, oni su kršćanski oci, Augustin je blažen, ali je zabludio sa svojim tumačenjem istočnog grijeha koje je na kraju završilo s predestinacijom to jest njegovom intepretacijom poslanice Timoteju - Bog ne želi da se cjelokupno čovječanstvo spasi, nego samo oni koje je izabrao iz svih rasa, naroda i staleža.
Kao papist i ja sam nekad vjerovao u predestinaciju, ali sam zanemario ono što je Pavao pisao - Bog najprije providje, a onda predodredi. To znači da je Bog prije nego što je stvorio ljude vidio kakvi će oni biti, a onda ih je predodredio (to jest na njima iskazao providnost jer je (pre)vidio kako pozitivno reagiraju na Njegovu milost).
Bog nikog nije stvorio za Pakao, ali to je naravna posljedica krive nauke Augustina o predestinaciji.
Bog je kažnjavao potomke za grijehe predaka, ali to kažnjavanje nije radi njihove krivice, već radi krivice predaka, a da se potomci pedagoški odgajaju.
Adam i njegovi potomci su kažnjeni pravedno sa smrću, ali Adamovi potomci nisu za to krivi, nego Adam.
Stoga, a s ovime ću prekinuti raspravu jer se ponavljamo, u krštenju se brišu osobni grijesi, a ne nepostojeći Adamov grijeh u potomku, nerođena djeca ili rano umrla djeca nemaju niti osobnih grijeha niti dakako krivicu grijeha Adama, oni ako se krste se krste da bi ušli u Crkvu, da bi mogli živjeti svetotajinskim životom (jer u Crkvi se i malena djeca pričešćuju za razliku od papističke RKC).
Tu je i odgovor na neke izrečene primjedbe kako se u Crkvi ne daju pogrebi za rano umrlu nekrštenu djecu, pa sve do toga da nisu bili pokapani u kršćanskom groblju.
To je zato što se nisu krstili pa time ni ne pripadaju Crkvi.
Ali daleko od toga da su oni krivi pred Bogom pa da završavaju u Paklu.
"Kao papist i ja sam nekad vjerovao u predestinaciju"
IzbrišiTi si uvijek bio "oriđinale". To "papisti" ne vjeruju.
To je zato što se nisu krstili pa time ni ***ne pripadaju Crkvi.***
"Može li se čovek spasti izvan Crkve?
Ne može, jer je Crkva riznica Božje blagodati bez koje se niko ne može spasti, kao ruka odsečena od tela."
Episkop Nikolaj D. Velimirović VERA SVETIH KATIHIZIS ISTOČNE PRAVOSLAVNE CRKVE I z d a nj e SVETOG ARHIJEREJSKOG SINODA SRPSKE PRAVOSLAVNE CRKVE
I još specijalno za Emila:
Šta radi Crkva sa grešnicima koji uporno odbijaju poziv Crkve na pokajanje?
Ona ih odseca od svog tela kao nečiste udove prema Hristovim. rečima: „A ako li ne
posluša ni Crkvu, da ti bude kao neznabožac" (Mat. XVIII, 17).
"Oriđinale" Emil, ne daj da te "Srbi" sedlaju. Tjeraj ti po svome.
Krešimir
@Krešimir
IzbrišiUporno i konstantno podmećeš izvan konteksta.
U tom citatu riječ 'čovek' se odnosi na osobu koja ima svijest o grijesima, odnosno ona koja ima osobne grijehe.
Tu su isključena nerođena i rano umrla nekrštena djeca.
Kako bi bilo da malo rapsravljaš o tome zašto papisti vjeruju da svi ljudi imaju krivicu grijeha kojeg nisu učinili?
Da ponovimo gradivo iz ISTOG katekizma:
IzbrišiZašto je potrebno da se deca krštavaju? Prvo, iz bojazni da dete, ako umre nekršteno, bude isključeno iz hrišćanske porodice i da se tako na Poslednjem sudu pojavi među neznabošcima.
Kako se smatraju roditelji koji neodgovorno dozvole da im deca umru nekrštena? Kao ***ubice*** svoje rođene dece.
Šta treba da se radi ako nema sveštenika, a dete je vrlo bolesno? U tako ozbiljnom slučaju Crkva dozvoljava da svaki hrišćanin, ili hrišćanka mogu izvršiti krštenje u najkraćem obliku, tj. pogružavanjem deteta u vodu i izgovaranjem: „Krštava se sluga Božji (ime) u ime Oca, i Sina, i Svetoga Duha; Amin."
Ili hoćeš "по русски":
Može li se u crkvi moliti za nekrštenu djecu? Ovo pitanje je samo po sebi goruće, kao da je napojeno bolom – ono nosi u sebi posebno tragičan karakter za ljude koji su počinili čedomorstvo, a zatim prišli Crkvi i kaju se za ovaj grijeh. – «Zar je naše dijete zauvijek propalo, zar nema mogućnosti da mu se pomogne?» pitaju oni.
Svećenik im objašnjava ***kanone Crkve, da je spasenje bez krštenja nemoguće***, ali to ne olakšava njihovo mučno stanje između očaja i bljesaka neostvarive nade i oni s molbom gledaju svećenika kao da on ima vlast i sredstva da im pomogne ako bude htio. Pred ovom ljudskom boli neki svećenici kao da se povlače i slikovito govoreći ne mogu izdržati tugu ženskih očiju zbog izgubljenog majčinstva, te ih počinju tješiti apokrifnom predajom. Oni lažu iz samilosti pravdajući sebe da liječnici daju bolesniku morfij ako on trpi velike bolove. Ponekad se sami trude povjerovati da je moguće da se spase nekrštena djeca obraćajući se s molitvom mučeniku Uaru ili spominjući ih u određene dane (Trojstvena subota i blagdan čuda Arhanđela Mihaela). Crkva je «stup i tvrđava istine», a svaka laž je od demona.
Arhimandrit Rafail Karelin
Krešimir
@Krešimir
IzbrišiI iz tih katekizama se ne vidi papistički nauk da nerođena djeca ili rano umrla nekrštena djeca završavaju u Paklu.
Kaže se da je bolje čim prije djecu krstiti, pa i krstiti bez svećenika ako djeca umiru, zato da bi djeca ušla prije smrti u Crkvu.
Ali iz toga izvući zaključak kako inače ta djeca završavaju u Paklu može samo papistički um.
Kako prethodno napisah, moj vladika je rekao kako nerođena djeca su u Raju, ali u različitom stanju od svetaca i anđela.
To je za mene mjerodavno, a ne to što ti pišeš i prepisuješ.
"Stoga djeca koja umru ili u majčinoj utrobi, ili u ranoj dobi dok još nemaju osobnih grijeha, umiru bez grijeha i nije im nužno krštenje" Emil
Izbriši"moj vladika je rekao kako nerođena djeca su u Raju"
Niti jedna kanonska Pravoslavna Crkva, niti nekanonska (ISTINSKA PC ponajmanje), ne naučava da su nerođena/nekrštena djeca u Raju.
http://srpskaipc.blogspot.com/
Tko je drugi na "fotki"?
Krešimir
P.S. Vladika te dobro "pituraje".
Potukli se ISTINSKI PC Srbi i ISTINSKI PC Grci za Rab.
Izbrišihttp://srpskaipc.blogspot.com/2011/09/blog-post.html#more
Bizantinska posla. Ne bi se štel mešat. LOL
Krešimir
Pitao bih autora bloga i sudionike u komentarima...možete li mi navesti ijedan pozitivan učinak prepucavanja u komentarima...???
OdgovoriIzbrišiČemu ovoliko nadmudrivanje...
Abdul Mesih el Misqin
@Abdul
IzbrišiNe bi uopće bilo komentiranja da papisti ne osjećaju kako se s tim tekstom ruši njihova dogma o naslijeđivanju krivice Adamovog grijeha, i naravno dogma o bezgriješnom začeću BDM.
@Abdule, šaljivdžijo, doći ćemo na kraju balade da je muškarac na sliku Boga Oca, da je žena na sliku Duha Božjega, a da su djeca na sliku Sina Božjega Isusa. Obitelj je na sliku (ikonu) Presvetog Trojstva. Zato kod nas kršćana i istoka i zapada imaju jednako dostojanstvo i muževi i žene i djeca. S ovim se neće pravoslavni složiti, ali nema veze, ima vremena.
OdgovoriIzbrišiStrpi se doći ćemo i do toga.
Molio bih poštovanog jeromonaha Panteleimona da mi on komentira moje sljedeće upise.
Istočni oci kažu da smrt prethodi grijehu, to proizlazi iz Rim 5,12, kako ga tumače istočni oci. Mislio sam jedno stotinjak dokaza navesti da to nije tako, ali evo Emil nije raspoložen, pa ću samo završit što sam počeo. Navešću tekst koji će pokazati kako se treba tumačiti sporni redak Rim 5,12.
Post 4
Kajin i Abel
Čovjek pozna svoju ženu Evu, a ona zače i rodi Kajina, pa reče: »Muško sam čedo stekla pomoću Jahve!« 2Poslije rodi Abela, brata Kajinova; Abel postane stočar, a Kajin zemljoradnik. 3I jednoga dana Kajin prinese Jahvi žrtvu od zemaljskih plodova. 4A prinese i Abel od prvine svoje stoke, sve po izbor pretilinu. Jahve milostivo pogleda na Abela i njegovu žrtvu, 5a na Kajina i žrtvu njegovu ni pogleda ne svrati. Stoga se Kajin veoma razljuti i lice mu se namrgodi. 6I Jahve reče Kajinu: »Zašto si ljut? Zašto ti je lice namrgođeno? 7Jer ako pravo radiš, vedrinom odsijevaš. A ne radiš li pravo, grijeh ti je kao zvijer na pragu što na te vreba; još mu se možeš oduprijeti.« 8Kajin pak reče svome bratu Abelu: »Hajdemo van!« I našavši se na polju, Kajin skoči na brata Abela te ga ubi.
Ponavljam pitanje: Jahve kaže Kajinu-...grijeh ti je kao zvijer na pragu što na te vreba...; pa ako tako kaže,a kaže, onda iz ovoga proizlazi da je grijeh prije smrti, jer znamo da prije toga događaja nijedan čovjek na svijetu nije umro?
Molim odgovor.
M
@M
IzbrišiOdgovor je jednostavan.
Smrt je ušla u svijet ne kad je prvi stvor umro, nego kad je Adam počinio iskonski grijeh.
To je narušilo od Boga dobru stvorenu prirodu.
Riječima termodinamike, pojavila se je entropija.
To je uostalom napisano u tekstu kojeg preporučam još jednom pažljivo pročitati.
Evo teksta kojeg sam obećao, pa se nadam da će Emil prestati 'klevetati' Augustina ondje gdje to ne zaslužuje.
OdgovoriIzbrišiU Zapadnoj se crkvi grčki izraz eph'ho shvaćao kao zavisna klauzula sa zamjenicom u muškom rodu koja se odnosi na Adama ili sa zamjenicom u srednjem rodu koja se odnosi na grijeh (peccatum) (usp. Vetus Latina i Vulgata in quo). Iz početka je Augustin prihvaćao oba tumačenja, ali shvativši da je grčka imenica za grijeh ženskog roda, opredjelio se za prvo tumačenje, koje podrazumjeva inkorporiranost svih ljudi u Adamu. Augustina su slijedili mnogi latinski teolozi, ili "sive in Adamo, sive in peccato", ili "in Adamo". Ovo posljednje tumačenje nije bilo poznato u Istočnoj crkvi prije Ivana Damašćanskog (676-749 god). Više je grčkih otaca eph'ho shvaćalo u smislu "zbog njega", odnosno Adama, "svi su sagriješili". Ta se fraza tumačila i kao veznik te se prevodila "budući da, zato jer", "s obzirom da" ili "zbog toga, radi toga". J.Fitzmyer (Romans, New York 1992.,
413, 416) donosi jedanaest različitih tumačenja i sklon je ovom posljednjem tumačenju uzročnoga tipa: "Eph'ho bi dakle značilo da Pavao izražava ishod, posljedicu zlokobnoga utjecaja Adama na čovječanstvo potvrđujući njegov grijeh u grijesima svih ljudi"(str416)
Ponovit ću iz teksta- Više je grčkih otaca eph'ho shvaćalo u smislu "zbog njega", odnosno Adama, "svi su sagriješili".-
Eto Emile, nemoj više tvrditi da su svi istočni i grčki oci imali isto mišljenje o duhu pojma istočnog grijeha.
Premalo si teološki obrazovan da bi se stručno bavio ovim temama. A to se odnosi i na te pravoslavne teologe s kojima komuniciraš.
Nije sporno da se pojavila entropija u prirodi nego je sporno kako to da ti ( i svi pravoslavni) ne vidiš da tu postoji ne samo entropija prirode, nego i 'entropija' duše.
OdgovoriIzbrišiTvoja entropija obuhvaća Kajinovo tijelo, a moja (i katolička 'entropija' obuhvaća i Kajinovu dušu. Riječ 'prag' se odnosi na prag duše (m.o.), tamo gdje stanuje volja. Volja je moć duše. Zašto Kajin nije imao čvrstu volju ne počiniti grijeh ubojstva?
Duša mu je ranjena istočnim grijehom. Zato. Mislim da je to papa na Tridentskom koncilu odlično 'oslikao'. Moram to naći, kao potvrdu ovih mojih opservacija.
Nije istina da je smrt ušla u svijet kad je Adam sagriješio, nego kad je istjeran iz Raja.
Ako ni ovo ne bude dovoljno onda ću nastaviti sa nekim drugim tekstom. Ima dosta tekstova koji govore da je Adamov grijeh prenesen na naše duše, ali se jedan tekst ističe.
Jedan od prvih mojih komentara govori o tome da u momentu stvaranja duše, duša ugleda Lice Božje, i nakon tog veoma kratkog trenutka DUŠA bude ranjena istočnim grijehom. A vi govorite otprilike da genetika čovjekova nije zdrava jer je to posljedica pada Adama, i da se taj pad Adama odnosi na prirodu i tijelo, i da se to onda prenijelo na dušu ili da se istovremeno dogodilo. Dakle, prvo se duša pokvarila istočnim grijehom, a tijelo smrtno i potencijalno bolesno smo naslijedili od roditelja. Nevjerojatni ste vi pravoslavni, haha, vaša se teorija kosi sa svim Pavlovim tekstovima, još ću se natjerati pisati knjige o tome.
Po vama ispada da dušu prenose roditelji, odnosno da se genetika tijela prenosi na dušu. To se doduše događa odrastanjem, ako se živi po tijelu, ali osnovno je polazište da duša bude ranjena istočnim grijehom. Inače se djeca ne bi trebala ni krštavati a ima dokaza da su se odmah u početku kršćanstva krštavala. Šta se imaju krštavat ako nisu imala osobnih grijeha. Krštenje im ne poništava smrt tijela. Ako im krštenje donosi Milost, onda gubitak milosti je dokaz da im je duša ranjena istočnim grijehom.
Prosto ko pasulj.
Vi tumačite kako je Kajinova duša ranjena istočnim grijehom, ali i mi, koliko mi je poznato, vjerujemo isto.
IzbrišiBitno je i to nas razlikuje što vi vjerujete kako je Kajin imao krivicu Adamovog grijeha, a mi ne vjerujemo kako se krivica Adamovog grijeha naslijeđuje, nego se ovdje radi o naslijeđivanju posljedica grijeha, to jest smrti koja je došla i prije nego što je Adam umro (evidentno je kako to vi krivo tumačite).
Nadalje, čini mi se da vi niste podrobno pročitali tekst jer navodite kao opravdanje papističke zablude o prenošenju krivice Adamovog grijeha na potomke slučaj krštavanje male djece, dočim je u tekstu baš napomenuto:
"U isto vrijeme, Theodorit Kirski, suvremenik Augustina na Istoku izričito poriče da je formula Simvola za opraštanje grijeha – primjenjiva pri krštenju djece. Prema Theodoritu opraštanje grijeha je u stvari vanjski efekt krštenja i potpuno realan pri krštenju odraslih, što je bila norma u ranoj Crkvi, i stvarno se odnosilo na opraštanje grijeha. Međutim osnovno značenje krštenja je šire i pozitivnije. Ako bi jedino značenje krštenja bilo opraštanje grijeha, piše Theodorit, zašto da krstimo novorođenčad koja još nisu okusila grijeh?"
K tome, ja uistinu nisam formalno obrazovan u bogoslovlju, ali sam dobro razumio gornji tekst kojeg vi niste dobro pročitali ili ga hotimično ne želite razumiti. Pravoslavna Crkva jednostavno nema koncept naslijeđivanja krivice Adamovog grijeha, a vi sada tisuću i više godina kasnije pokušavate meni dokazati kako se ta krivica nslijeđuje.
Zar mislite da ste vi bolje od kršćanskih otaca istoka razumijeli sv.Pismo ili da ste bolje od njih razumijeli grčki?
Razmislite o tome.
Tridentski sabor na svojoj petoj sjednici donosi definiciju:
OdgovoriIzbriši" Onaj tko tvrdi da je Adamov prijestup škodio samo njemu, a ne njegovu potomstvu, te da je on od Boga primljenu svetost i pravednost koju je izgubio, izgubio samo za sebe, a ne i za nas: ili tko isto tako tvrdi da je on okaljan grijehom neposlušnosti prenio na čitav ljudski rod 'samo smrt' i tjelesne kazne, a ne i grijeh, koji je smrt duše, neka bude kažnjen anatemom jer time protuslovi apostolu koji kaže: 'Zbog toga, kao što po jednom Čovjeku uđe u svijet grijeh i po grijehu smrt, i time što svi sagriješiše, na sve ljude prijeđe smrt' (Rim 5,12 Vulg)
Iz vašeg teksta izvadak
- U grčkoj patrističkoj i vizantijskoj tradiciji postoji usaglašenost u poistovječivanju nasljeđa prvorodnog grijeha s nasljeđivanjem smrtnosti, prije nego grešnosti, pošto je grešnost samo posljedica smrtnosti.-
Nemam ja problema sa poštovanjem svačijega mišljenja, ali ako je zasnovano na argumentima koji se daju uz temu.
Nije mala stvar ono što sam postavio kao dokaz u vezi Kajinovog grijeha koji se odvio prije Abelove smrti, uostalom i prije Kajinove smrti.
Danas mi je pao napamet tekst iz knjige -Smisao povijesti- od Nikolaja Berđajeva. Po Rusu i pravoslavcu Berđajevu koji je ovu knjigu pisao 1920. god. zemaljsko vrijeme je uronjeno u vječnost i zato se može govoriti o metafizici povijesti, odnosno povijest je po svojoj prirodi ontološka. I kaže Berđajev da je biblija ta koja je prva po Danijelu uvela u svijest ljudi da je vrijeme pravocrtno, odnosno da sve ima svoj početak i kraj. U Postanku je početak, a u Otkrivenju odnosno u apokaliptičnoj literaturi (Danijel i drugi) je kraj zemaljske povijesti.
U ovim konstatacijama nalazim da je važan redoslijed, ne samo događaja oko Kajina i Abela nego i redoslijed Božjih zapovijedi Adamu, kojemu prvo kaže da ne jede sa Stabla, a onda mu kaže da će zacijelo umrijeti u onaj dan kad pojede.
Nakon neposlušnosti prvo se odvija razgovor u vezi grijeha, a onda slijedi razgovor o događaju i kaznama.
Sad opet prelazim na stavove RKC.
----Katekizam br 404 govori o "grijehu koji će se svemu svijetu prenositi razmnožavanjem, tj prenošenjem ljudske naravi lišene izvorne svetosti i pravednosti", te dodaje: "Zato se istočni grijeh naziva 'grijehom' na analogan način, to je grijeh 'naslijeđen' a ne 'počinjen', to je stanje a ne čin.------
Analogno mojim zaključcima. Ova riječ analogno je ključna. Mislim na riješ analogno iz KKC. 404. Ti si, koliko sam shvatio tehnički naobražen pa ćeš shvatiti riječ -analogno-
U Rječniku Klaićevom iza analogno dolazi riječ -analoj- što grčki označava u pravoslavnoj crkvi -visok stalak za crkvene knjige i za ikone: pijevnica.
Nije ovo slučajno. Ovo je znak.
Zaboravih reći da Berđajev hvali Augustina i njegov pogled na povijest, čak kaže da mu je taj pogled genijalan.
Zamolio bih da se ne spominju takve stvari kao -da krštenje nema jedinu svrhu oproštenje grijeha. Tu imamo zajedničke stavove i čemu spominjati to i skretati temu sa problematike koju želimo, ako ne riješiti onda približiti stavove.
Pored općepoznatih mjesta, evo Ef 5,26; Heb 10,22; 1Pt3,21; Dj2,38; usp.Dj 22,16; Rim 8,14; Tit 3,5 itd,
U Dj 16,15. 16,33; 18,8 spominju se slučajevi krštavanja čitavih obitelji, pa je za pretpostaviti da su se krštavala i djeca (sjetimo se Davidova psalma o začinjanju i rođenju).
Dokaz ove gore tvrdnje je Polikarpovo svjedočenje kad prokonzulu kaže: "Već 86 godina služim Kristu. Polikarp je podnio mučeništvo između 156. i 160. god.
Još nešto o oznesenoj definiciji sa Trdentskog. U tome je kanonu lako prepoznati odjeke drugog kanona Koncila u Kartagi iz 418.
M
Mislim da za ovu raspravu o pravoslavnom stavu glede praroditeljskog grijeha kao i o 'bezgriješnom začeću BDM' je potpuno irelevantno što o tome kaže Tridentinski sabor RKC.
IzbrišiJasno je da će taj sabor podržavati svoje naslijeđe još od bl.Augustina.
Nadalje, ponovno napomunjem kako krivo tumačite kako je smrt došla na svijet tek kad je prvi čovjek umro (Abel).
Smrt je došla na svijet kao pravedna kazna nakon Adamovog grijeha. tada se je cjelokupno materijalno stvorenje pokvarilo od savršenog stanja koje je bilo do Adamovog grijeha.
Naravno da krštenje nema jedinu svrhu oproštenje grijeha, jer kakakav bi to kršćanin bio koji bi se krstio, a nakon toga odbio miropomazanje i Euharistiju?
Krštenje dakle ima smisao i u uvođenju čovjeka u svetotajinski život Crkve u kojem se očituje vječni blaženi život, koji je ništa drugo do Božanska energija kako je Gospod rekao - da imaju život, da ga imaju u izobilju.
Zato se krste mala djeca koja nemaju nikakvog osobnog niti Adamovog grijeha, da bi sudjelovali u božanskom životu Crkve.
Uostalom to sve u tekstu piše.
Još sam zaboravio reći da su Grci imali mišljenje o vremenu kao o vremenu koje se ponavlja u ciklusima, beskonačno, naravno. Po proljeću, ljetu itd.
OdgovoriIzbrišiBojim se da uvođenje obrnutog vremenskog redoslijeda u vezi teme, (prvo smrt pa grijeh- prvo zima pa proljeće) ima veze s tim da je Istinska pravoslavna crkva po pripadnosti grčka crkva, ako sam dobro zapamtio.
Ovo je podmetanje, jer vi govorite kako pravoslavni Grci ne gledaju kršćanskim eshatološkim očima na svijet, nego da su nastavili s poganskom antičkom filozofijom i pogledom na svijet (kružno gledanje na vrijeme).
IzbrišiUpravo obrnuto, Crkva se je jasno odijelila od te antičke filozofije (koju je najviše ubacio heretik Origen), dok je od zapadnog raskola ista poganska grčka filozofija imala sve veći utjecaj na zapadu (skolastika pa nadalje).
Tek sad sam naišao na ovu raspravu. Mislim da je autor u svemu jednostavno i točno odgovorio. Tekst koji sam predložio, napisao je glasoviti suvremeni pravoslavni bogoslov ugledan i priznat i od rkt učenjaka. Neskromno je tek tako opovrgavati njegove teze. Što se tiče Berđajeva, PC ga uopće ne smatra pravoslavnim. On razmišlja u duhu rasplinutog idealizma ruskih liberalnih prozapadnih krugova XIX. st.
OdgovoriIzbrišiJeromonah +Panteleimon (ubuduće ΠΠ.).
Oprostite, nije lako biti skroman čovjeku koji nije imao šansu da ga znanost teologije skrene na stranputice....
OdgovoriIzbrišiAko se dobro sjećam Berđajev za sebe kaže da je pravoslavni. I ja sam primjetio da je na par mjesta odlutao, ali je toliko genijalno i po prvi put dao ispravno gledanje na povijest da je njegov nauk meni stalno pred očima, tj rado posegnem za njegovom knjigom.
Nije lijepo da niste komentirali ono što je dobro kod Berđajeva i što sam implementirao na onu zgodu da je grijeh kod Kajina imao vremensku prednost pred smrću.
No dobro, evo ja ću sada postupiti kao što vi postupate. Naveli ste sukob Pelagija i Augustina. Obzirom da je Pelagije tvrdio da se ljudska bića mogu tako učinkovito disciplinirati da se čak mogu i spasiti vlastitom voljom, neovisno od Božanske milosti, radi čega je postao heretik. Dobro, istina je da je govorio da je to rijetkost, ali ipak moguća rijetkost.
E sad, ja ću naći manu kod Pelagija (je li vi smatrate Pelagija heretikom?) kao što ste vi našli manu Berđajevu.
Pelagije je daleki predak svih scijentista. Sa osnovnom pretpostavkom (rijetkom, ali ipak...) da se čovjek može samospasiti, što je osnova istočnjačkih religija ali i scijentizma koji ima znanost u fokusu kao najjače sredstvo samospasenja.
Eto! Živio Pelagije i Berđajev!!!
Koliko mi je poznato, Crkva je osudila pelagijanizam kao zabludu po kojoj se čovjek može spasiti bez Božje milosti.
IzbrišiNe znam što bih to trebao ponovno komentirati glede vremenskog slijeda Adamov grijeh -> smrt -> osobni grijesi potomaka -> konkretna smrt pojedinca, nego ponoviti kako je s Adamovim grijehom ušla smrt u svijet, a ne sa (fizičkom) smrću prvog čovjeka.
Zašto grčku filozofiju isključujete na način da je cijelu smatrate poganskom. Pa predsokratovci su već dokazivali da duša postoji, jedan njihov filozof je čak došao do zaključka da postoji jedan Bog. Također je helenizam ispravno došao do spoznaje da postoji sarkikoi, pneumatokoi, a poslije su došli i do psihikoi, što je Pavao preuzeo. itd itd itd.
OdgovoriIzbrišiNemojte mi dirat grčku filozofiju! Nije ona sva bila poganska, ako ćemo gledati da se još Krist nije pojavio i Pavao koji su uzdigli tijelo na čast hrama Duha i tako se suprotstavili gnozi koja je, po meni bila ipak najbolja prije pojave kršćanstva. Bolja je bila gnoza od 'apolonskih' božanstava.
Od grčke poganske filozofije trebalo bi koristiti logiku, ali nikako metafiziku i njima svojestvenu dijalektiku (što se je dogodilo na zapadu s krivim pogledom na triadologiju).
IzbrišiOrigen je najbolji primjer kako loše završava mješanje platonizma i kršćanstva, dok je na zapadu to primjer skolastike i aristotelizma.
Mislim da ste me pitali za Pelagija. Da, on je heretik, Crkva tako smatra. U tom sukobu, Bl. Augustin je imao pravo.
OdgovoriIzbrišiПП
Poštovani, hvala na informaciji.
OdgovoriIzbrišiTrebam prekinuti na ovom postu komentirati čisto iz pristojnosti, samo ću još par stvari napomenuti.
Emil bi bio u pravu sa idejom entropije kao posljedice kazne smrti za Adamov grijeh, da Adam nije istjeran iz Raja.
Dakle, Raj Zemaljski ni za jotu nije zahvaćen entropijom niti ikakvom promjenom radi kazne. Naime postavljaju se kerubini da straže na vratima Raja (Stablu života), i mač koji se svjetlucao. Svjetlucao se mač, znači perfekt. Da nije svjetlucanje mača ono što vi zovete Božanskim energijama?
Istjera Adama istočno od Raja, znači Raj je na zapadu, pa sve nešto predmnijevam da je to utjecalo da 'zapadna' katolička teologija ima najviše ispravnih spoznaja o Bogu i čovjeku. Naravno da ima i zabluda, ali zato postoji vrijeme da se to ispravlja.
Ne šalim se, sjetite se da je Isus rekao Petru da bace mrežu na desnu stranu lađe. Dakle desničari su u fokusu evangelizacije, a ljevičari su ateisti. Samo sam htio dati jednu analogiju u vezi važnosti skrivene simbolike.
Evo iz Wikipedije o entropiji (izvadak)
Stvarni procesi u prirodi su uvijek nepovratni (ireverzibilni), to jest kod njih entropija uvijek raste. Entropija je specifična u odnosu na ostale fizikalne veličine po tome što možemo reći da entropija određuje smjer (ili strijelu) vremena u makroskopskom svijetu. Stvarni smjer vremena (uobičajeni smjer, vrijeme ide prema "naprijed") je onaj u kojem se entropija makroskopskih sistema povećava ili ostaje ista. Osobita je važnost pojma entropije u formulaciji i razumijevanju drugog zakona termodinamike.
- energija anđela, u ovom slučaju kerubima, nije nipošto nestvorena Božja energija, jer ta nestvorena energija je jedino po čemu možemo zamijetiti Boga i u vremenu i u prostoru, ali i u vječnosti, jer u Božju suštinu-bit nitko od stvoirenja (znači i anđeli i Bogorodica) ne može proniknuti
Izbriši- Crkva ne može imati krivu teologiju, jer Crkvu vodi Hrist po Duhu Svetomu, pa vaša konstatacija kako jedna Crkva ima manje teoloških zabluda od druge se jednostavno ne može odnositi na pravu Hristovu Crkvu koja se spominje u Vjerovanju
Čitam ove komentare i ne vjerujem,, koji je to Duh u vama ako ste Kristovi? Čemu rasprave jeli śija ili vrat,, ? Čemu? Apostol Pavao bi vas pitao kao i galacane, :" o bezumni Galacani tko vas opčini ?!'
OdgovoriIzbrišiEmile tebi svako dobro,, ali bi za tebe bilo bolje da ovo vrijeme koje gubiš pišući mnogo besplodnih rasprava provedes na koljenima u šutnji,,
OdgovoriIzbrišiOtkud znate koliko vremena provodim u molitvi, u dubokom klanjanju pred ikonama koje simboliziraju Gospoda, Bogorodicu i svece?
IzbrišiS druge strane intelektualni rad na apologetici i misionarenju je jedan vid molitve, i to vrlo korisne i moćne ako je taj rad ispraavan i od Duha Svetoga nadahnut.
A kleknes li kad pred živoga isusa ?
OdgovoriIzbrišiAjde da se uhvatim na ovu udicu.
IzbrišiRimokatolici se tobož klanjanju sv.Euharistiji, preciznije rečeno 'beskvasnom kruhu', jer su protivno svim kanonima Crkve zamijenili kvasni kruh s beskvasnim (neki kažu da je to bila judeizacija zapada), a vino potpuno izbacili iz pričešćivanja laika.
Nadalje, Rim je odbacio nauk koji je prihvaćen na ekumenskim koncilima Crkve o razlikovanju Božje biti i Božje energije.
Prema tome, ako rimokatolici ne priznaju Božje energije, a Božja suština-bit je svim stvorenjima nedostupna, kome se onda oni klanjaju?
To može biti samo beskvasni kruh, a ne nipošto sam Gospod u nestvorenim Božanskim energijama.
Štoviše, samo utjelovljenje Riječi je nemoguće ako se ne razlikuje Božja bit i nestvorena Božja energija.
Blagdan Tijelova koji je Rim uveo u srednjem vijeku i u čemu je mnogo participirao Toma Akvinski (koji je rezolutno odbio da postoje nestvorene Božanske energije, i držao se je neoplatonističke slike Boga kao apsolutne jednostavnosti) bio je po mom sudu neuspjeli pokušaj da se ta rupa u rimokatoličkoj teologiji ispuni.
According to ***Plato***, the Greek word for God, Theos, originates from the verb theein, meaning ‘to run’. St Gregory the Theologian identifies a second etymology beside the one of Plato: he claims that the name Theos comes from the verb aithein, meaning ‘to be set alight’, ‘to burn’, ‘to be aflame’. St Basil the Great offers two more etymologies: ‘God is called Theos either because He placed (tetheikenai) all things, or because He beholds (theasthai) all things’.
IzbrišiThe Name by which God revealed Himself to the ancient Israelites was Yahweh, meaning ‘The One Who Is’, that is, the One Who has existence and being. It derives from the verb hayah, meaning ‘to be’, ‘to exist’, or rather from the first person of this verb, ehieh — ‘I am’. This verb has a dynamic meaning: it does not simply denote the fact of existence, but signifies a living and actual presence. When God tells Moses ‘I am who I am’ (Ex.3:14), this means ‘I live, I am here, I am together with you’. At the same time this name emphasizes the superiority of God’s being over all other beings. He is the independent, primary, eternal being, the plenitude of being which is above being.
Pravoslavni katekizam
Emile, pusti filozofiju. Napiši pismo Jeleni Karleuši, djeluj apostolski!
Krešimir
PP piše: Tekstovi izričito govore o prirodnoj smrti Djeve, isključujući svaku moguću vezu s učenjem o neporočnom začeću (immaculatae conceptio) koje bi joj dalo atribut besmrtnosti i bilo bi potpuno neshvatljivo u svjetlu istočnog pogleda na prvorodni grijeh kao nasljednu smrtnost.
OdgovoriIzbrišiZašto bi bilo neshvatljivo da je Bog svojom intervencijom spriječio ranjavanje Marijine duše istočnim grijehom u momentu stvaranja te duše.
Ako po vama ne postoji istočni grijeh, onda nitko ne bi umro. Prvo je Adam sagriješio pa je onda umro, a vi propovjedate da kod drugih ljudi treba biti obrnuto
Smrt tijela
Pravoslavna teorija da ne postoji nasljeđivanje krivice nego samo nasljeđivanje smrtnosti u sebi sadrži nelogičnost. Ako se samo nasljeđuje smrtnost tijela, a ne i smrtnost duše (istočni grijeh) i ako je Marija po vama zadobila bezgrješnost tek po susretu i objavi anđela Gabrijela, kakve veze ima to kad je ona postala puna Milosti. Ona nije ni u tom vašem slučaju mogla postati smrtna osoba. A mi srećom imamo dogmu, po meni jednu od najvažnijih da je Marija bezgrješno začeta jer anđeo Gabrjel joj veli- Zdravo Marijo Milosti puna. Nije joj on donio milost, nego je već bila milosti puna. I onda joj obećava milost da će biti Bogorodica.
Puna milosti, PUNA milosti isključuje vrijeme, jer je punina vremena došla, što znači da je bezgrješno začeta i da je bezgrješna te slijedom toga da ne može umrijeti, kao i njen Sin koji nije mogao umrijeti (sam od sebe).
M