nedjelja, 10. veljače 2019.

Starovjerci

Pred nekoliko godina sam na blogu pisao o njima.
Pogledajte ovaj odličan dokumentarni film o ruskim starovjercima iz Rumunjske.


Nakon pada komunizma mnogi od njih se vraćaju u Rusiju.




Agafia je vjerojatno najpoznatija starovjerka, posljednja preživjela od familije Likovih koji su se desetljećima skrivali u nepristupačnoj tajgi od komunističkih vlasti, tako kad su 70-tih godina prošlog stoljeća slučajno na njih naišli geolozi, prvi put su čuli da je bio drugi velerat.
O njoj je snimljeno puno dokumentarnih filmova od kojih sam nekad neke dao na blog.
Sad dajem poveznicu na jedan ruski koji je duhovniji od prethodnih (jer je Amerikance prvenstveno zanimalo kako jedna žena može sama preživiti u toj divljini):







Na koncu malo o toj reformi u Rusiji u 17.st. 
Koliko sam informiran, kršćani su se nekad stvarno križali s dva prsta, a promjenu s tri prsta su donijeli križari u Grčku, a zatim je ruski car i patrijarh tražio da se uvede i tamo.
Starovjercima je reforma bila skandalozna jer je njima značila kako su sv.Trojica bila na križu, dok je križanje s dva prsta značilo kako je to bio Gospod Hrist, božanska osoba s dvije naravi, božanske i ljudske (zato križanje s dva prsta).
Također, nisam upućen da su starovjerci prihvatili i jedno krivovjerje.
Netko će reć da su shizmatici jer su se odijelili od moskovskog patrijarha, dok oni utvrde da je patrijarh uveo novine u obrede koji su neprihvatljivi sa stajališta pravovjerja.
U jednom videu se kaže kako sada u RPC drže da je valjan i stari i novi obred, vjerojatno u cilju da se ne dijeli ruski narod.
Međutim, što je s krivovjerjem ekumenizma kojeg evidentno manifestira moskovski patrijarh?

Veličanstvena sveta Liturgija u Petrogradu:

21 komentar:

  1. A kako se križaju istinsko-pravoslavni?

    Orthopractor

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Znam neke koji se križaju s dva prsta, ali većina s tri.

      Izbriši
    2. Koliko sam upoznat, Istinska PC radi na međusobnom priznavanju sa starovjercima.
      Kršćani se ne smiju razdvajati, nego ako su starovjerci pravoslavni, a ne shizmatici ili jeretici, onda smo zajedno udovi jednog tijela - Crkve, a episkopi i jedne i druge zajednice onda tvore sinod jedne Hristove Crkve.
      S papistima pak to ne može nikako biti jer oni jesu i jeretici i raskolnici.
      Oni se mogu, kao i ja, pojedinačno obratiti, odreći se zabluda papizma, krstiti se i tako ući u Crkvu.
      RPC (kao i SPC i ostale mjesne Crkve) mora se odreći krivovjerja ekumenizma, a oni često krše davno definirani obred krštenja jer krste katekumene prskanjem, pa se onda takvi obraćenici isto moraju krstiti.

      Izbriši
  2. Emile, je li sveti Leopold Mandić bio član jedne Hristove Crkve?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nije, bio je član RKC, time je bio raskolnik i heretik.

      Izbriši
  3. Puno je propovijedao o tome da crkve budu jedno.
    Kako tumačiš da mu je Bog sačuvao tijelo od truljenja, ako je heretik?
    Tijelo mu je snimljeno na CT, kako su rekli u dokumentarcu na HTVu.
    M

    OdgovoriIzbriši
  4. Milsim da RKC treba razmisliti o tome vrijedi li krštenje kod pravoslavnih. Ako ne vjeruju da Duh izlazi iz Sina i Oca, ne znam onda da li Duh ucjepljuje u dušu Kristovu smrt kao zalog spasenja, i da li uopće Duh liječi od rane istočnog grijeha dušu krštenika, ako oni koji zastupaju krštenika ili krštenik sam ne vjeruje u iscjeljenje ranjene duše.
    Sad kad sam sve povezao, čudno mi je da katolici priznaju krštenje pravoslavaca. O tome ću se dobro raspitati.
    Važnije je krštenje Duhom (a ne Božanskim enegijama), od krštenja vodom. Voda se sadrži i u prskanju vodom, to je uvedeno radi djece, da im bude pristupačnije.
    Možda sam se par puta nespretno izrazio, ali valjda shvaćate poruku.
    M

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Duh ucjepljuje u dušu Kristovu smrt kao zalog spasenja???
      Odakle takvi bizarni izrazi?
      Filioque je protivno triadologiji, to sam više puta ponavljao.
      Iz Boga Oca izviru, to jest rađaju se i izlaze druge dvije Božanske osobe (i nije bez razloga tu infinitiv jerbo se radi o vječnosti).
      Dakle filioque narušava te odnose i dovodi do toga kako je Duh Sveti manji od Oca i Sina.
      Reći ćeš možda - zar je onda Sin manji od Oca?
      Ne, nego je Otac osoba koja se s razlogom zove Otac.
      Kršćanski oci su govorili kako Sin ima sve što i Otac osim što nije otac - jer otac je samo Otac.
      Nadalje, RKC slijedeći zabudu rimskog pape Stjepana u sporu sa sv.Kiprijanom vjeruje kako su svete tajne heretika i shizmatika validne (ekumenski sabor Crkve dao je za pravo Kiprijanu).
      Kao što se može vidjeti RKC ustvari više ni ne vjeruje u filioque, jer unijati ga ne izgovaraju u simbolu vjere, kad rimski papa moli s 'pravoslavnima' onda ga ne izgovara, također Vatikan je izdao dokument u kojem nema filioque u simbolu vjere.
      Ono u što ustvari RKC jedino vjeruje je prvenstvo, biti prvi u bilo čemu (zato su prvaci i u globalizmu i ekumenizmu), pa ako će im 'pravoslavci' priznati da su prvi, onda neka vjeruju u što god hoće.
      Upravo to je bilo unijaćenje, priznajte rimskog papu kao svog vrhovnog autoriteta, a onda vjerujte u što god hoćete, ne morate nikad izgovarati filioque niti vjerovati u njega.
      Stoga tvoje razmišljanje ne može proći dalje od tvojeg uma, jer u RKC su već unijati koji ne vjeruju u filioque.

      Izbriši
    2. "Mislim da RKC treba razmisliti..."

      Papisti nemaju što "preporučivati" RKC da razmisli o ovom ili onom, nego samo moraju pasivno primati edikte Nezabludivog i biti kuš.

      Orthopractor

      Izbriši
    3. @M:
      "da li uopće Duh liječi od rane istočnog grijeha dušu krštenika, ako oni koji zastupaju krštenika ili krštenik sam ne vjeruje u iscjeljenje ranjene duše."

      Cilj Crkve je iscjeljenje ljudskih duša, i to se kudikamo više vidi u Pravoslavlju nego u RKC koja je prihvatila franačko-juridički odnos prema grješnicima.
      Indulgencija ili prodaja oprosta grijeha je upravo izašla iz tog stava.
      Ako imate stare molitvenike RKC onda možete čitati da ako netko izmoli te i te molitve toliko i toliko puta onda će mu boravak u Čistilištu biti smanjen za toliko i toliko dana.
      To nije liječenje ljudskih duša ranjenih posljedicama Adamovog i svojih grijeha, to je kao trgovina.
      Crkva ima nešto što zove ekonomija, baš zato da bi se čim učinkovitije bavila izliječenjem duša grješnika.
      Dakle ne postoji zakon po kojem se za neki grijeh daje takva i takva pokora, nego postoji prava mjera za jednu osobu, dok je za drugu osobu mjera neka druga, i to može biti za jedno vrijeme jedna, a za drugo druga.
      I prevažno je imati 'starca' koji je uznapredovao u duhovnom životu te sa svojim savjetima prati rast (eventualno i padove i ustajanja) svojeg štićenika.
      Taj starac je liječnik ljudske duše uz pomoć Hrista po Duhu Svetomu.
      Nigdje u RKC nema toliko naglaska oko liječenja ljudskih duša.

      Izbriši
  5. Emile, bolje i trgovina nego nikako. Pavao negdje kaže da i onaj koji propovjeda iz koristi neka propovjeda, bitno je da se slijedi njegova propovjed.
    Tko kaže da RKC nema naglasak na liječenju ljudskih duša. Jesi čuo za pok. prof Ivančića. Jesi čuo, za mislim da se zove Pavić. Cijela Bosna ide kod njega na liječenje i duše i tijela. Jesi li čuo za Jamesa Manjackala. Nisi sigurno. Čovječe, nisi bio dovoljno aktivan.
    Ti si svoja ograničena duhovna iskustva s RKC postavio kao mjerilo, što nije pravedno i ne vodi istini.

    Duh ucjepljuje u dušu Kristovu smrt kao zalog spasenja???
    Odakle takvi bizarni izrazi?
    Isus je prvorođenac od mrtvih, zar ne?
    Kažeš da i katolici napuštaju Filioquie. Ako je to istina onda europi i svijetu prijeti pošast onakva kakvu je zadesila bliski istok i afriku od turaka i arapa, baš radi ove hereze.
    Šta ima biti nejasno u sljedećim redcima iz Iv 20,22
    2To rekavši, dahne u njih i kaže im:
    »Primite Duha Svetoga.
    23Kojima otpustite grijehe,
    otpuštaju im se;
    kojima zadržite,
    zadržani su im.«

    Naravno da iz Isusa izlazi Duh, čak bih se usudio reći izravnije nego iz Oca (naravno što se tiče tajne spasenja) jer je Isusov križ 'uzrok' našeg spasenja.
    Ovdje se ne kaže- Primite Božanske energije, nego -Primite Duha Svetoga.
    M

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Za svu tu trojicu šarlatana sam čuo, na 'seansama' Manjackala sam prisustvovao.
      Tu se radi o zabludi montanizma, ako znaš o čemu se radi.
      Nadalje, ne razlikuješ ontologiju u vječnosti i djelovanje Boga u vremenu koje bi se moglo još nazvati ekonomijom.
      Duh Sveti ne izlazi iz Sina, nego samo iz Oca, jer Otac je božanska osoba iz koje se rađa Sin i izlazi Duh.
      Sv.Trojica su jedno i troje istovremeno, ali Otac je osoba koja je otac, kako Mu ime kaže.
      Među njima nitko nije podređen jedan drugom, a kad bi istina filioque bila onda bi Duh Sveti bio podređen Ocu i Sinu.
      To je kriva triadologija koja se je razvila na zapadu i koja nije nikad prihvaćena na niti jednom ekumenskom saboru Crkve.
      Rimski papa je u 10 st. napravio srebrnu ploču u Rimu s tekstom Vjerovanja-Simbola vjere bez filioque, a tek u 11.st. je prvi rimski papa izgovorio filioque.
      Tvoja dakle logika je naopaka, jer je Crkva, istočna i zapadna, odbijala filioque u prvom tisućljeću, pa kažeš da je zato uslijedila provala muhamedanaca (Crkva ne može biti u zabludi jer je Ona stup i temelj istine prema sv.Pismu).
      Na koncu očito ne pojmiš što znače Božanske energije.
      Božanske energije su djelovanje sv.Trojice u vremenu i među stvorenjima, i to je jedino kako stvorenja mogu zapaziti Boga.
      I dalje je istina što je Gospod izjavio - Boga nije nitko nikad vidio doli Sina (zato što se je Sin utjelovio pa se to može reći, jer ovdje je konstatacija tko je od ljudi vidio Boga izravno, pa je odgovor vidio Ga je Isus Hrist koji je čovjek, ali je božanska osoba).
      Zato što u svojoj naravi samo Bog zna Sebe, stvorenja vide ili znaju Boga samo kroz Njegove Božanske energije.
      I tu nije važno da li se radi o Ocu, Sinu ili Duhu Svetomu (očito brkaš Duha Svetoga s Božanskim energijama).
      Sina, budući se je utjelovio, vidimo kao čovjeka, ali Njegovu božansku narav ne možemo izravno vidjeti, ono što možemo jedino vidjeti-primjetiti su Božanske energije, djelovanje Boga u stvorenom prostoru i vremenu (niti anđeli ne mogu Boga gledati izravno, nego Ga gledaju kroz Božanske energije koje jesu Bog, ali Bog u svom djelovanju, ne u svojoj suštini).
      Preporučio bih ti da prestaneš razvijati neku svoju teologiju o sv.Trojici, jer ili ima RKC pravu triadologiju, ili ju ima Crkva, ti sigurno ne ćeš nakon dvije tisuće godina otkriti pravi nauk o sv.Trojici.

      Izbriši
    2. Malo ću se nadopuniti.
      Nestvorene Božanske energije ne postoje dakako samo u prostoru i vremenu, nego postoje i u vječnosti (Bog recimo ima beskonačnu slavu u vječnosti koja je jedan vid nestvorene Božanske energije).
      Božanske energije jesu Bog, ali kako napisah, Bog u svom djelovanju (da i u vječnosti Bog djeluje, Bog nije nešto statično), ne u svojoj suštini.
      I to je jedini način-vid po kojima stvorenja mogu vidjeti Boga.

      Izbriši
    3. O zabludi filioque:
      https://youtu.be/9Vb1r1Qxl8Q

      Izbriši
  6. Ti kažeš -Božanske energije su djelovanje sv.Trojice u vremenu i među stvorenjima, i to je jedino kako stvorenja mogu zapaziti Boga.-
    U redu ako ste to nazvali Božanskim energijama, ali da li to znači da je Bog stvarao svijet Božanskim energijama? (Post)
    Ovo što ja radim zove se spekulativna teologija. Ako nešto novo kažem, a potvrđujem tekstom iz Riječi, onda to ne mora značiti herezu, nego je samo uvod u raspravu, ako se hoće rasprava, odnosno ako se hoće dosezanje istine.
    Npr, šta znači ono iz Ivana 20,22
    2To rekavši, dahne u njih i kaže im:
    »Primite Duha Svetoga.
    23Kojima otpustite grijehe,
    otpuštaju im se;
    kojima zadržite,
    zadržani su im.«

    Dakle, je li to izlaženje Duha iz Isusa, ili su to Božanske energije.
    Po meni to je izlaženje, da bi Duh uništio energiju grijeha, da tako kažem, a Isus je otrpio naše grijehe i može zamoliti Oca da nam oprosti i šalje Duha.
    Ovo se slaže sa četvrtim ekumenskim saborom ili možda nije pa bih molio pojašnjenje. naravno da izlaženje postoji i u vječnosti, a pošto je vrijeme uronjeno u vječnost onda je izlaženje i ono kad nam Isus ostavlja Duha- Branitelja i Duha koji će nas uvoditi u istinu.
    M

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. RKC je preko Augustina, Akvinca ... prihvatila platonisticku zabludu kako je Bog cisti akt. Ta zabluda ima dalekosezne posljedice jer Boga stavlja izvan stvorenog svijeta. Primjerice svako manifestiranje Boga u sv. Pismu se tumaci kao stvorenje, na Gori kad se je Gospod pred trojicom apostola preobrazio, apostoli su prema tome vidjeli stvorenu svjetlost, a ne nestvoreno Bozansku svjetlost. Time je Bog potpuno transcedentalan i stvorenja ne mogu nikad vidjeti, osjetiti Boga, jer ono sto vide je samo neko stvorenje koje je prouzrocio Bog, npr. ta svjetlost. Sv. Palamas je zato govorio kako ce ta zabluda zapada dovesti ga do ateizma, pa nije cudno da je nakon skolastike uslijedila renesansa s ateizmom. Kad se Boga ne moze osjetiti nego samo vidjeti stvorenja(npr.svjetlost) koja je On uzrokovao, onda se vrlo lako pretpostavi kako je to stvorenje uzrokovano prirodom i eto ateizma.
      Nadalje ako je Bog cisti akt i nema niceg potencijalnog u sebi, onda je stvaranje svijeta nuzno te dovodi do toga kako Bog nema slobodne volje(krajna posljedica predestinacije) ili do panteizma-sve je Bog. Sve su to posljedice platonizma kojeg je zapad prihvatio krivo definirajuci Boga kao cisti akt. Na zapadu je u bitci izmedju Atene i Jerusalema pobijedila Atena. Krscanska objavljena istina je pak kako Bog nije apsolutno platonisticki jednostavno bice koje je cisti akt, nego Bog ima stvorenjima nedokucivu Bozansku narav i nestvorene i beskonacne Bozanske energije koje jesu Bog i preko kojih jedino stvorenja mogu vidjeti i opciti s Bogom.
      Bozanske energije nisu Duh Sveti, jer i Otac, i Sin, i Duh Sveti imaju zajednicku nestvorenu i beskonacnu Bozansku energiju. Sveci i andjeli u vjecnosti neprestano ce ponirati sve dublje i dublje u istu Bozansku energiju i time ce njihovo blazenstvo-pobozanstvljenje rasti beskonacno, i nikad nece doci do kraja.
      Ista Bozanska energija izgledati ce demononima i prokletima kao beskonacno jezero ognjeno koje ih pece.

      Izbriši
    2. @M
      Radis klasicnu gresku kad tumacis da Duh Sveti izlazi iz Sina zato sto je Gospod poslao Duha Svetoga apostolima odnosno Crkvi.
      Kad se kaze u Simbolu vjere da Otac radja Sina i iz Oca izlazi Duh Sveti onda to znaci da se to dogadja u vjecnosti, da se to dogadja bez pocetka i bez kraja.
      Gospod je pak poslao Duha Svetoga apostolima u vremenu to jest znamo tocno kad se je to dogodilo.
      Dakle krivi je zakljucak-zato sto je u odredjenom vremenu Sin poslao Duha, zato iz Sina u vjecnosti izlazi Duh Sveti.

      Izbriši
  7. 2To rekavši, dahne u njih i kaže im:
    »Primite Duha Svetoga.

    -dahne u njih- to znači da Duh izlazi iz Isusa.

    Ovo mi je novost, koja me zaprepastila, da na zapadu nisu vjerovali da je kod probraženja bila nestvorena svjetlost. Još se nadam da ipak nije to bilo preovladajuće mišljenje. Raspitat ću se.
    Iz ovoga što gore pišeš ispada da na istoku ne smatraju da je ovo vrijeme uronjeno u vječno vrijeme. Onda očito na istoku nisu došli do spoznaje kao na zapadu (14 st) da je punina vremena zapravo nestanak vremena, tj da je vrijeme postalo vječno vrijeme. Dakle ako Duh u punini vremena izlazi iz Isusa, onda znači da izlazi i u vječnosti.
    M

    OdgovoriIzbriši
  8. O paklu i čistilištu ( to su moje opservacije)sam već davno pisao ovo:
    O PAKLU

    Govori Isus: (Mt 10, 28–31)
    »A kažem vama, prijateljima svojim: ne bojte se onih koji ubijaju tijelo, a nakon toga nemaju više što učiniti. 5Pokazat ću vam koga vam se bojati: onoga se bojte koji pošto ubije, ima moć baciti u pakao. Da, velim vam, njega se bojte!
    O paklu imate u Mt 3,12; 5,22; 5,29 i sl. 13,42-50, 18,9, 23,15-33 Mk 9,43 i sl. Lk 13,28 2 Sol 1,9; Rim 2,9; Fil 3,19; Iv 2,19; 8,24; 10, 28 Otk 21,8 2Pt 2,17 Jud 10,28.
    1 Kor 3, 10-17
    10Po milosti Božjoj koja mi je dana ja kao mudri graditelj postavih temelj, a drugi naziđuje; ali svaki neka pazi kako naziđuje. 11Jer nitko ne može postaviti drugoga temelja osim onoga koji je postavljen, a taj je Isus Krist. 12Naziđuje li tko na ovom temelju zlatom, srebrom, dragim kamenjem, drvom, sijenom, slamom – 13svačije će djelo izići na svjetlo. Onaj će Dan pokazati jer će se u ognju očitovati. I kakvo je čije djelo, oganj će iskušati. 14Ostane li djelo, primit će plaću onaj tko ga je nazidao. 15Izgori li čije djelo, taj će štetovati; ipak, on će se sam spasiti, ali kao kroz oganj.
    16Ne znate li? Hram ste Božji i Duh Božji prebiva u vama. 17Ako tko upropašćuje hram Božji, upropastit će njega Bog. Jer hram je Božji svet, a to ste vi.
    Prvi dio teksta od 10-16 odnosi se na čistilište, a redak 17 odnosi se na pakao. Da bih r.17 objasnio poslužit ću se pravoslavnim teološkim pojmom Božanskih energija.
    Ako mi u sebi nemamo Božanske energije tj. Božjeg svjetla, ako nemamo Duha Božjega, onda smo u teškom problemu. Isus je svjetlo, nestvoreno i sveprožimajuće i kad osoba dođe na prvom sudu, ili posljednjem sudu u zonu toga svjetla onda će pobjeći od toga svjetla ako nema nimalo Kristovog svjetla u njegovoj duši. I to se zove –otići u pakao-.

    Ne znam jesu li na istoku došli do istih zaključaka baš iz
    1 Kor 3,10 ?
    Ovome treba dodati da je pakao ipak na neki način 'ograđen', tamo ima neko 'zajedništvo' prokletih, jer je provalija između prokletih i spašenih.
    M

    OdgovoriIzbriši
  9. Blagoslovljen TRIOD BRATE MOJ EMILIANE...Kani se rasprava,priperemaj se za Pashu Hristovu

    Abdul Mesih el Misqin

    OdgovoriIzbriši
  10. Abdule, evo ti iz poslanice Kološanima gdje se kaže da je dobro rasti u spoznaji Boga:
    Kol 1,10
    Molitva za napredak Kološana
    Zato i mi, od dana kada to čusmo, neprestano za vas molimo i ištemo da se ispunite spoznajom volje Njegove u svoj mudrosti i shvaćanju duhovnome: 10da živite dostojno Gospodina i posve mu ugodite, plodni svakim dobrim djelom i rastući u spoznaji Božjoj; 11osnaženi svakom snagom, po sili Slave njegove, za svaku postojanost i strpljivost; 12s radošću zahvaljujući Ocu koji vas osposobi za dioništvo u baštini svetih u svjetlosti.
    13On nas izbavi iz vlasti tame i prenese u kraljevstvo Sina, ljubavi svoje, 14u kome imamo otkupljenje, otpuštenje grijeha.

    M

    OdgovoriIzbriši

Komentiranje sam opet (4. svibnja 2023) dopustio videći da ima sve manje mjesta na net-u bez cenzure.