četvrtak, 24. ožujka 2016.

Mandatum

Veliki četvrtak je preobilan obredima i pobožnostima.
Opat Gueranger ih opisuje od 301 do 413 stranice u Liturgijskoj godini za Korizmu.
Mandatum je prva riječ antifone koja se pjeva prilikom obreda pranja nogu, 'novu zapovijed vam dajem ...'.
Dok sam čitao taj tekst, osjećao sam se kao židovi na obalama rijeka babilonskih dok su se sjećali Jeruzalema ili dok su slušali priče starih o Jeruzalemu.
Radi se o ovom drugom, jer Guearanger opisuje obrede koji su bili od davnina, neki nisu bili niti u njegovom vremenu 19.st.
Veliki četvrtak započinje s pjevanjem psalma u noći, i to se je zvalo Tenebrae - riječ koja označava mrak.
U svakom pjevanju oduzimalo se je uobičajeno Slava Ocu zbog Muke koja predstoji.
Svaki sat pjevanja završio bi s poznatim Davidovim psalmom Miserere.



Prilikom završetka pojedinog pjevanja, gasila bi se jedna svijeća kojih je bilo petnaest na posebnom mjestu kraj oltara više šest na oltaru. Svijeće su bile od žutog voska kao za sprovode. Na kraju bi ostala samo jedna, koju bi zatim stavili iza oltara, tako simbolično navještajući kako će Krist umrijeti i biti u grobu.

Ujutro, prvi obred bi bio pomirenje ili povratak raskajanih grješnika u Crkvu.
Tog obreda više nije bilo u novom vijeku.
Pokajnici ili pokornici koji su cijelu korizmu bili izvan crkve, obučeni u kostrijet, koji se nisu ni šišali ni brijali brade kroz razdoblje pokore od Pepelnice do danas, to ujutro su bosonogi ležali potrbuške na ulazu u crkvu u kojoj će biti Misa njihovog povratka koju će voditi biskup koji je u svetištu recitirao sedam Davidovih pokorničkih psalama.
Nakon toga su se molile litanije svetih prilikom čega je biskup tri puta slao klerika da prenese pokornicima izvan crkve riječi utjehe i ohrabrenja citirajući Isusove riječi iz sv.Pisma.
Tada je biskup krenuo iz svetišta prema njima i na pola puta bi sjeo na posebno pripremljenu stolicu.
Đakon bi tada obratio se biskupu u ime prostrijetih pokornika tražeći oprost grijeha.
Biskup bi ustao iz stolice i uputio se pokornicima riječima "Dođite, dođite djeco da vas naučim strahu Božjem!". Pokornici bi ustali i došli pred biskupove noge.
Svećenik bi zatim zamolio biskupa da blagoslovi pokornike kako bi se oduprijeli grijehu, a biskup bi ga pitao - jesu li oni vrijedni pomirenja. Svećenik bi posvjedočio kako jesu.
Đakon bi zatim pokornicima zapovijedio da ustanu i biskup bi jednog od pokornika uzeo za ruku, a ovaj bi za drugu ruku uzeo nekog drugog, drugi trećeg ... i tako bi biskup sve pokornike uveo u crkvu.
Uslijedile bi molitve, nakon čega bi svi klerici i laici, uključujući i pokornike, legli potrbuške pred Presvetim moleći Davidove pokorničke psalme. Biskup bi zatim škropio blagoslovljenom vodom, posebno pokornike, kadio ih tamjanom, nakon čega bi im uputio riječi - ustanite vi koji spavate, ustanite od mrtvih, Krist će vas prosvjetliti! Pokornici bi tada ustali i išli promijeniti pokorničku odjeću da bi tako s ostalim kršćanima mogli biti na sv.Misi i primiti sv.Euharistiju.
Slijedeće što se događa na Veliki četvrtak je obred posvećenja svetih ulja koje čini biskup sa klericima.
Posvećuju se ulje za bolesničko pomazanje, krizma i ulje za katekumene.
Gueranger navodi da su istočni kršćani koji su živjeli u toplijim krajevima u posvećeno ulje koje je uvijek maslinovo, stavljali 33 parfuma koji se nalaze u njihovim krajevima.
Nakon Mise pokornika, dolazila je glavna Misa za Veliki četvrtak.
Posebnost te Mise je što će se u njoj posvetiti jedna Hostija koja ne će biti konzumirana, nego će u posebnom obredu biti stavljena izvan crkve kako bi se sutra, na Veliki petak, u kojem nema posvećivanja, konzumirala od strane svećenika. Nitko drugi se ne pričešćuje.
Na koncu Mise se oltar ostavlja posve gol. Nema više zvuka zvona, niti prilikom prikazanja na ovoj Misi.
Također, na kraju se događa obred pranja nogu o kojem ću kasnije.

Prvo liturgijsko čitanje je iz prve poslanice Korinćanima.
Kad se dakle tako zajedno sastajete, to nije blagovanje Gospodnje večere: ta svatko se pri blagovanju prihvati svoje večere te jedan gladuje, a drugi se opija. Zar nemate kuća da jedete i pijete? Ili Crkvu Božju prezirete i postiđujete one koji nemaju? Što da vam kažem? Da vas pohvalim? U tom vas ne hvalim. Doista, ja od Gospodina primih što vama predadoh: Gospodin Isus one noći kad bijaše predan uze kruh, zahvalivši razlomi i reče: "Ovo je tijelo moje - za vas. Ovo činite meni na spomen." Tako i čašu po večeri govoreći: "Ova čaša novi je Savez u mojoj krvi. Ovo činite kad god pijete, meni na spomen." Doista, kad god jedete ovaj kruh i pijete čašu, smrt Gospodnju navješćujete dok on ne dođe. Stoga, tko god jede kruh ili pije čašu Gospodnju nedostojno, bit će krivac tijela i krvi Gospodnje. Neka se dakle svatko ispita pa tada od kruha jede i iz čaše pije. Jer tko jede i pije, sud sebi jede i pije ako ne razlikuje Tijela. Zato su među vama mnogi nejaki i nemoćni, i spavaju mnogi. Jer kad bismo sami sebe sudili, ne bismo bili suđeni. A kad nas sudi Gospodin, odgaja nas da ne budemo sa svijetom osuđeni.
Evanđelje je po Ivanu, 13 glava.
Bijaše pred blagdan Pashe. Isus je znao da je došao njegov čas da prijeđe s ovoga svijeta Ocu, budući da je ljubio svoje, one u svijetu, do kraja ih je ljubio. I za večerom je đavao već bio ubacio u srce Judi Šimuna Iškariotskoga da ga izda. A Isus je znao da mu je Otac sve predao u ruke i da je od Boga izišao te da k Bogu ide pa usta od večere, odloži haljine, uze ubrus i opasa se. Nalije zatim vodu u praonik i počne učenicima prati noge i otirati ih ubrusom kojim je bio opasan. Dođe tako do Šimuna Petra. A on će mu: "Gospodine! Zar ti da meni pereš noge?" Odgovori mu Isus: "Što ja činim, ti sada ne znaš, ali shvatit ćeš poslije." Reče mu Petar: "Nećeš mi prati nogu nikada!" Isus mu odvrati: "Ako te ne operem, nećeš imati dijela sa mnom." Nato će mu Šimun Petar: "Gospodine, onda ne samo noge, nego i ruke i glavu!" Kaže mu Isus: "Tko je okupan, ne treba drugo da opere nego noge - i sav je čist! I vi ste čisti, ali ne svi!" Jer znao je tko će ga izdati. Stoga je i rekao: "Niste svi čisti." Kad im dakle opra noge, uze svoje haljine, opet sjede i reče im: "Razumijete li što sam vam učinio? Vi me zovete Učiteljem i Gospodinom. Pravo velite jer to i jesam! Ako dakle ja - Gospodin i Učitelj - vama oprah noge, treba da i vi jedni drugima perete noge. Primjer sam vam dao da i vi činite kao što ja vama učinih." 
Prvo čitanje nas može u uvodu zbuniti ako ne znamo da je u prvoj Crkvi bilo praznovanje koje je bio znak bratske ljubavi i koje se je zvalo Agape. Crkva ga je brzo napustila, vjerojatno zbog istog razloga zbog kojeg se je sv.Pavao ljutio na neke Korinćane.
Ako bismo to mogli s nečim usporediti danas onda su to sastanci protestanata koji ne vjeruju u stvarnu prisutnost Kristovu u Euharistiji, koji nemaju svećenike koji će posvetu i pretvorbu izvršiti, ali se sastaju i dajući jedni drugima kruh i/ili vino i misle da je tako bilo na Posljednjoj večeri.
Sv.Pavao u daljenjem tekstu kaže baš takvim protestantima ili novorednim katolicima koji ne vjeruju u Euharistiju kako se pri konzumaciji prave Hostije događa ista Žrtva koja je bila na Kalvariji. 
To se vidi iz rečenice:
Doista, kad god jedete ovaj kruh i pijete čašu, smrt Gospodnju navješćujete dok on ne dođe.
Stoga poručuje dalje, budite smrtno ozbiljni odnosno sudite sebe strogo jeste li dostojni blagovati Tijelo i Krv Kristovu. Kad bi to bio običan kruh i obično vino pomješano s malo vode, onda bi takvo upozorenje bilo besmisleno. Koliko puta protestanti čuju ili čitaju ovu poslanicu, a nikako ne razumiju njezin, više nego jednostavan smisao? Isto se pitanje može postaviti novorednoj Crkvi koja je protestantizirala Misu.

U ovom ulomku iz Evanđelja bitno je znati da se Isusovo pranje nogu apostolima događa nakon židovskog pashalnog obreda kojeg je propisao Mojsije i kojeg je vodio Isus u Cenakolu ovu večer, a prije ustanovljenja novog obreda koji će poništiti stari i koji se događa na svakoj sv.Misi.
Bergoglio i novoredna Crkva rade sprdnju od ovog obreda tako da peru noge laicima, ženama, robijašima, muhamedancima, a lani je Bergoglio oprao noge jednom transvestitu.
Da, Gospodin Isus Krist nam je pokazao u ovom pranju nogu apostolima, kako je beskonačno ponizan, Bog koji pere noge ljudima zbog čijih grijeha će ići na križ, i pozvao nas da Ga u toj poniznosti nasljedujemo.
Samo nam je isti Gospodin rekao da ne bacamo biserje pred svinje, jer ćemo na kraju stradati od svinja.
Isus je prao noge apostolima i iz drugog razloga, a taj je da im pokaže kako moraju biti duhovno čisti prije nego što Njega blaguju, jer nakon pranja nogu Isus će posvetiti kruh i vino i dati im na blagovanje.
Isto ono što je poručio Pavao Korinćanima.
Pereći njihove noge poručio im je da budu slobodni od prašine ovog svijeta koja nam se hvata na noge.
Mi možemo biti čista srca, odnosno ispovijeđeni ili u stanju nakon krštenja, ali to nije dovoljno.
Moramo prezirati ovaj svijet, jer ako to ne činimo, opet ćemo pasti u grijeh.
"Tko je okupan, ne treba drugo da opere nego noge - i sav je čist!"
Ako smo bez grijeha - ne trebamo drugo prati nego samo noge - osloboditi se ljubavi prema ovom svijetu.
Što nam pak poručuje Bergoglio kad kao tobožnji Kristov vikar na Zemlji pere noge onima koji ne samo da nisu ispovjeđeni, nego ne vjeruju ni u Krista ni u Njegovu svetu žrtvu, nego su još i javni grješnici koji bi morali biti u kostrijetu, ležati potrbuške i bosonogi i moliti da ih se pusti u ckvu?
Poručuje nam - sve je to igra u kojoj ću ja pokazati pred kamerama da sam prvak svijeta u poniznosti.
Što mogu muhamedanci protumačiti kad im 'papa' pere i ljubi noge, i pri tom im ni najmanjim gestom ne kaže da vjeruju u lažnog proroka i da se moraju obratiti i krstiti?
Tako da si kažu - alahu akber - dao nam je na pladnju Rim i cijeli zapadni svijet o čemu je sanjao Muhamed.
Juda Iškariotski barem nije toliko glumatao.
Danas je Gospodin ustanovio svetu Misu i svećenički red kad je nakon prve sv.Mise, koja je anticipirala sutrašnju Žrtvu, rekao apostolima - činite to Meni na spomen.
Tim riječima dao je moć i ovlast apostolima da budu svećenici novog i vječnog saveza, a apostoli istu moć rukopolažu na svoje nasljednike i svećenike.
Na koncu, priložit ću snimak tradicionalnih obreda za Veliki četvrtak.


P.S.
Bergoglio Blasfemio ponovno je oprao noge ženama, muhamedancima, a ovaj put je dodao hinduse, rekavši da su svi ljudi djeca Božja bez obzira kojoj religiji pripadali. Nema većeg propagatora novog svjetskog poretka i nadolazećeg Antikrista doli novoredne Crkve.


Jučer sam pročitao da se hram Baala predviđa podignuti u Londonu i New Yorku idući mjesec.
Ako je to istina, Bergoglio će iduće godine prati noge otvorenim sotonistima i reć i njima kako su djeca jednoga te istog Boga kojeg oni zovu Sotona.
Slažem se, svi oni vjeruju u jednog te istog boga, koji je umislio da je Bog, kao što se je Bergoglio umislio da je Kristov vikar na Zemlji.


Nema komentara:

Objavi komentar

Komentiranje sam opet (4. svibnja 2023) dopustio videći da ima sve manje mjesta na net-u bez cenzure.