petak, 9. listopada 2015.

Traducianizam protiv kreacionizma II

prvom dijelu sam dao uvod u tradicianizam, kao i kronologiju prijepora između dvije suprostavljene ideje o stvaranju ljudskih duša.

3. Argumenti za traducianizam

Redom ću ih nabrojati: 

1. Bog je završio stvaranje u šest dana

Tako bude dovršeno nebo i zemlja sa svom svojom vojskom. I sedmoga dana Bog dovrši svoje djelo koje učini. I počinu u sedmi dan od svega djela koje učini. I blagoslovi Bog sedmi dan i posveti, jer u taj dan počinu od svega djela svoga koje učini. To je postanak neba i zemlje, tako su stvarani.Post. 2
Drugim riječima mogli bismo reći da je sa šestim danom završeno stvaranje 'ex nihilo' koje je svojstveno samo Bogu. Nigdje se više u Bibliji ne spominje stvaranje.
Neki će reć da će Bog na koncu stvoriti novo Nebo i Zemlju, ali tekst Otkrivenja ne govori više o stvaranju ex nihilo, nego o transformaciji starog u novo, radi se o uskrsnuću, slično kao što se događa na krštenju kad krštenik postane dijete Božje. To dijete Božje nije novi stvor nastao od ničega, nego se je po Božjoj milosti preobrazio.

 I vidjeh novo nebo i novu zemlju jer - prvo nebo i prva zemlja uminu; ni mora više nema. Otk. 21:1
Dakle, je li tko u Kristu, nov je stvor. Staro uminu, novo, gle, nasta!  2 Kor. 5:17

Vidimo da se slične riječi koriste i u Otkrivenju i u Pavlovljevoj poslanici.
Prema tome, Bog je stvorio sve neživo i živo na Zemlji u šest dana, a živim bićima, biljkama, životinjama i ljudima dao je moć da stvaraju svoje potomke, ne ex nihilo jer to može samo Bog, nego od sjemena odnosno spolno, i nespolno kako se razmnožavaju neke biljke i životinje kod kojih nema muško i žensko.
Naravno da je Bog mogao stvoriti u šest dana i sve ljudske duše kako su vjerovali neki gnostici i manihejci, po kojima je dobri bog stvorio ljudske duše, a zli bog ih zarobljava u tijelu kad se djeca začnu, odnosno rode.
Mislim da je ovo glavni argument za odbaciti ideju o stvaranju svih ljudskih duša u dane Postanka, jer Bog koji je apsolutno dobro može stvoriti samo dobre duše, i On nije istovremeno onaj zli bog koji će dobre duše bez ikakvog razloga (jer one su dobre, Bog nema opravdanja da ih kazni) nastaniti u tijelima i da tako one dobivaju krivicu istočnog grijeha od Adama.
Kreacionistima (podsjećam to su oni koji vjeruju kako Bog stvara svaku ljudsku dušu) ostaje samo mogućnost da kažu kako Bog stvara svaku ljudsku dušu u trenutku začeća ili malo kasnije*.
Kako napisah to se protivi Objavi odnosno Knjizi Postanka.
Iz ovog gore napisanog slijedi:

2. Bog je apsolutno dobar, stoga Bog nije kreator nakaznih bića niti Bog može stvoriti dobru ljudsku dušu koju bi neopravdano kaznio dajući ju u nakazno tijelo ili je kažnjavao isto tako neopravdano istočnim grijehom, grijehom roditelja koji su dali samo tijelo, a ne i dušu

Dobro bi bilo naglasiti da Bog nije stvorio svaku pojedinačnu vrstu koju danas vidimo, kao što Bog nije stvorio bijelog, crnog ili žutog čovjeka, nego je u Adamu bila mogućnost da nastanu ljudske rase koje danas vidimo. 
Bog je tako vjerojatno stvorio neku životinju od koje su nastali današnji vukovi, psi, kojoti, lisice, afrički divlji psi, australski dingo ...
To nije evolucija o kojoj bulazne 'znanstvenici', jer vrste koje je stvorio Bog bile su savršene.
Ovo nije skretanje s teme, zato što nam to može objasniti zašto postoje smrtonosne bakterije ili neke nakazne životinje ili zašto postoje ljudske nakaze, ili zašto su postojali biblijski Nefilimi, ogromni i zli ljudi, ili zašto ljudi ili demoni mogu stvoriti takva strašna bića.
Bog nakaze nije sigurno stvorio, niti Bog udahnjuje dušu nakazama, jer bi to bilo kontradiktorno Bogu koji je savršeno dobar.
Bog je stvorio živa bića koja mogu ostati savršenima, ali i koja mogu postati manje savršena ili čak zla, i to svoje bolesno stanje prenijeti na potomke.
Ja se nadam da nitko ne vjeruje kako Bog udahnjuje dušu ili život svakoj biljci ili životinji. Bog ne daje život smrtonosnoj bakteriji. Tvrditi suprotno je kontradiktorno jer bi to značilo da Bog nije savršeno dobar. Netko će možda reć kako Bog koristi tu bakteriju kako bi kaznio zle ljude. Slažem se s tim, ali to ne znači da je Bog stvorio tu bakteriju ili da joj je dao život. Pogledajmo analogiju s anđelima. Bog nije stvorio demone, nego je stvorio anđele koji su svojom voljom postali demonima. Bog često dopušta demonima da rade zlo, ali Bog ih samo koristi radi većeg dobra kojeg će iz tog zla izvuć. Bog isto tako nije stvorio smrtonosne bakterije niti im daje život, nego ih koristi kao kaznu, odnosno da bi pobjedio zlo. Naravno da Bog može uništiti život odnosno usmrtiti svako živo biće, ili spriječiti neko živo biće da ima potomke.
Bog nije prestao biti Bogom zato što je dao živim bićima mogućnost razmnožavanja.
Kreacionizam pada na pitanju zla, jer predmnijeva ili da Bog stvara nešto što nije dobro - ljudsku dušu inficiranu s istočnim grijehom,
ili da Bog neopravdano odnosno u zloj namjeri stvara dobru ljudsku dušu koja ulaskom u tijelo Adamovog potomka postane zla i dobija istočni grijeh samo radi toga što je ušla u to tijelo.
Traducianizam, koliko mi je poznato, jedini objašnjava stvaranje ljudskih duša pri tome ne dolazeći u kontradikciju kako je Bog zao.
Jasno je da kreacionisti ne će reć kako je Bog zao, ali to kažu implicitno.

3. Dijete nasljeđuje ne samo tijelo - gene, nego i odlike duša roditelja

Naravno, ako ne vjerujete da postoji ljudska duša, onda je čitanje ovog teksta za vas besmisleno.
Ne postoji gen mudrosti, gen naglosti, gen hrabrosti, gen zdravog razuma, gen inteligencije ...
Sve su to odlike ili u nekom slučaju mane ljudske duše. Znamo za narodnu izreku - jabuka ne pada daleko od stabla. I pri tome naši stari nisu mislili na tjelesnu sličnost djece i roditelja, nego na sličnost njihovih ljudskih duša.


Kad je Adamu bilo sto i trideset godina, rodi mu se sin njemu sličan, na njegovu sliku; nadjenu mu ime Šet. Post. 5:3

Netko će reć, zar nisu bili i Kain i Abel rođeni na Adamovu sliku?
Sigurno jesu, ali su bili različiti zato što je i Adam bio različit prije i poslije istočnog grijeha, prije i poslije kajanja zbog tog grijeha, a vjerojatno je bio i drugačiji kad je saznao za Kainovo ubojstvo Abela, nakon čega je dobio Šeta.
Nu, ovdje u svetom tekstu je vrlo zanimljiv izričaj koji je sličan baš zbog riječi 'sličan' i 'na sliku i priliku' koja se spominje pri Božjem stvaranju Adama.
Ako je Šet sličio na Adama, na koga je onda sličio Adam?
Međutim Bog kaže 'načinimo čovjeka', kaže to u množini.
Jel se tu radi samo o svetom Trojstvu, ili se pod množinom smatra još netko?
Ovo što ću iznijeti je samo moja pretpostavka. 
U Bibliji, u knjizi Mudrosti se navodi kako je Mudrost prva stvorena, kako je od početka bila u umu Boga, kako je bila prisutna dok je Bog stvarao.
Ako ne kažemo da je ovo neka metafora, a to ne smijemo dočim postoji neko objašnjenje, onda mislim da je stvarno prvi stvor, koji je stvoren prije anđela i prije Adama, ljudska duša našeg Gospodina Isusa Krista koja je odmah ušla u hipostatsku uniju s Riječi Božjom.
Sjetimo se da Isus Krist nije začet spolnim putem, odnosno da je stvoren kao i Adam, ljudska duša ušla je u tijelo, ali ne sama kao kod Adama, nego u hipostatskoj uniji s Bogom.
Vjerujem (ali ne vjerom po kojoj vjerujem u nezabludivi nauk Crkve) kako je Adam stvoren na sliku i priliku ljudske duše Isusa Krista, ali i da je istovremeno Isus Krist potomak Adamov zato što je pravi sin Marijin, koja Mu je dala tijelo.
K tome treba uzeti u obzir da su samo četiri ljudska bića stvorena bez istočnog grijeha, Isus, Marija, Adam i Eva.
Isto tako vjerujem kako su svi oni nastali nespolnim putem, znači i Marija, zato što se istočni grijeh prijenosi spolnim začećem. 
Kreacionisti vjeruju kako su sve ljudske duše nastale stvaranjem ex nihilo, a ja vjerujem kako je Bog izravno stvorio samo te četiri ljudske duše.
To znači da je Isusova i Marijina duša bila s Bogom tijekom stvaranja i da su se njihove ljudske duše utjelovile u punini vremena (uz spomenutu razliku što je Isus istovremeno i Bog).
Zanimljivo je da se za Marijine blagdane čita isti tekst iz Knjige Mudrosti koji kaže kako je mudrost prvostvorena, pa mi još i ta činjenica daje pravo za vjerovati u gore iznesene pretpostavke.
Nije li dostojno da je prvi stvor ljudska duša Krista Kralja?
I nije li isto dostojno da je drugi stvor duša Njegove Majke, Kraljice Neba i Zemlje?
I nije li dostojno, kako je u nauku Crkve, da te dvije ljudske duše budu bez istočnog grijeha?
Sve gore navedeno upućuje nas na zaključak kako se istočni grijeh prijenosi spolnim začećem i to zato što se dijete stvara na sliku roditelja, odnosno Adama koji je upropastio svoju nevino stvorenu dušu nalik Isusovoj, istočnim grijehom.
Kad bi našu ljudsku dušu Bog stvarao kao i Adamovu, a mi imali istočni grijeh zbog Adama, onda bismo zaista mogli biti ljuti na Adama zašto nam je dao u naslijeđe to zlo tijelo po kojem imamo istočni grijeh.
Ali grijeh nije u tijelu, nego u volji, u duši.
Stoga smo mi u zajedničkoj krivici s Adamom, kako kaže sv.Pavao - s njim svi mi zajedno sagriješismo.
On je naš stvarni prvi Otac, bez njega ne bismo postojali kao što ne bismo postojali bez naših roditelja.
Ono što čovjeka određuje je duša, a ne propadljivo tijelo.
Kad bi nam roditelji dali samo tijelo kako vjeruju kreacionisti, to ne bi mnogo značilo, mogli bi čak biti ljuti na roditelje što su nam dali loše tijelo, loše gene. Budući da smo 'mi' - naša duša, koja je nastala od njihove, onda smo kudikamo više povezani s njima, onda je ta veza puno veća od samog tijela i krvi.
Traducianizam osim objašnjenja istočnog grijeha, daje nam razumijevanje za izjavu Boga iz Biblije koji do četvrtog koljena kažnjava grijeh predaka.
Kreacionizam znači da bi Bog u tom slučaju bio nepravedan, jer kažnjava potomke koji nisu ništa krivi. Krivica u svakom slučaju ne može biti u tome što je šukununuk dobio tijelo od šukundjeda, nego što je naslijedio dušu od njega.

* Ovo je nepopularno reći danas u borbi protiv velikog zla abortusa, ali se ipak mora reći. Ne znamo niti nam je objavljeno kad nastane od oplođene jajne stanice do rođenja djeteta čovjek. Mnogi će reć da je čovjek nastao odmah u oplođenoj jajnoj stanici, ali to opovrgavaju jednojajčani blizanci. Dakle, negdje u vremenu između oplodnje i rođenja nastane čovjek, odnosno nastane ljudska duša**.
Svakako da je abortus veliki grijeh bez obzira dal se učinio odmah po začeću ili u posljednjem mjesecu trudnoće, jer radi se o nakani ubojstva bez obzira dal se ubio čovjek u utrobi majke, ili se onemogućilo da od oplođene jajne stanice nastane čovjek. Grijeh je uvijek u nakani. Ovo bi isto trebalo reći neutješnim ženama koji pate zbog spontanog pobačaja.

**Čuo sam mišljenje kako je postojanje srca znak da je fetus postao čovjekom. Moguće je da je ljudska duša smještena u srcu. Presveto Srce Isusovo i Marijino su potvrda tome, jer se radi o štovanju ljudske Isusove i Marijine duše, a ne o štovanju jednog tjelesnog organa.


Broj komentara: 12:

  1. Da prokomentiram ovo *:
    Što bi ono trebalo reći neutješnim ženama koje pate zbog spontanog pobačaja? Da je neizvjesno je li to bilo biće koje nikada nije dobilo dušu, dakle kao da nisu bile trudne ili je nastala duša koja je sada u paklu? Što je kasnije nastupio spontani pobačaj (a tim veća bol za majku) tim vjerojatnije da je ipak nastala duša koja je sada u paklu.
    Nego, iz kojeg razloga bi im to trebalo reći?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Utjeha može biti da ne znamo je li fetus bio ljudska duša.
      Iz kojeg razloga bi im se to trebalo reći?
      Iz razloga utjehe, ali nema nužde da im se to kaže.

      Izbriši
    2. Autor je uklonio komentar.

      Izbriši
    3. No te žene su ionako vjerojatno novoredne katolklinje pa vjeruju da su ta dječica anđelčići na nebu. Blaženo neznanje, zar ne? (Ako ste u pravu, oko čega sam dvoumila, oko čega dvoumim, i oko čega ću još dugo dvoumiti.)

      Evo jedno hipotetsko pitanje. Recimo da ste oženjeni i da vaša žena rodi mrtvorođenče. Dušu djeteta koje je u paklu očito ne treba žaliti jer je Bog pravedan. Znači li to da je djetetova duša zla pa nije dobila priliku da joj se pruži milost? Ili djetetova duša nije ništa zlija od ostalih pa Bog odabire po svojoj logici koja nema veze s kvaliettom duše? (što možemo samo nagađati...)
      Ima li okolina tu utjecaj, tj. ima li liječnik koji će zbog nemara prouzročiti smrt djeteta u svojim rukama odluku hoće li dijete završiti u paklu ili će živjeti i dobiti priliku za milost (jer slobodna volja ipak postoji)?
      Bi li ta duša možda ipak dobila milost da je ostala na životu (ili je to apsurdna situacija o kojoj ne treba ni govoriti?)

      I konačno, razlog zašto sam zamolila da zamislite da je riječ o baš vašem djetetu:, kako biste objasnili zašto prokleta duša od dviju duša koje se trude živjeti život svetosti? I kakve emocije smatrate ispravnim za katolika da poprimi zbog toga?

      Izbriši
    4. Onaj tko ima grijeh, makar samo istočni, taj je zao.
      Bog ne može dobre i pravedne osuditi na Pakao.
      I još jednom moram ponoviti, svi su ljudi zli i ne zaslužuju milost Božju. Kad bi netko zaslužio milost to ne bi bila milost, nego pravična naknada ili nagrada koju bi Bog morao dati.
      I kako je sve u Božjim rukama, odnosno Bog ne baca kocku, zato liječnik sve i da hoće, ne može ubiti dijete koje je Božji izabranik u majčinoj utrobi.
      To je predestinacija svetaca i Božja providnost i ako se bolje o njima razmisli one su ne samo logične, nego i nužne da bi Bog bio Bog.
      Kako je mogao Bog u vječnosti odrediti da će se roditi od Djevice Marije, ako je bilo kojeg njezinog predka mogao netko ubiti a da to Bog nije mogao spriječiti. To bi bio kaos kad Bog ne bi bio Bog nego bi ljudi ili demoni mogli napraviti nešto što On ne želi. Ali Bog je u vječnosti odlučio da će dopustiti zlo u mjeri kojoj ga je dopustio da se On proslavi i Njegovi izabranici u borbi protiv zla, da pokaže ljudima i anđelima kako je milosrdan i pravedan.
      Nemojmo se nikad dovesti u situaciju da sudimo Boga ili da sumnjamo u Njegovu dobrotu i pravednost, kao i svemoć, sveznanje i providnost.

      Izbriši
    5. I vezano za emocije.
      Mudar čovjek vodi se s razumom, a ne s emocijama.
      Nikad ne smijemo dozvoliti da bude obrnuto.
      Kako smo ranjivi od istočnog i drugih grijeha onda je to jako teško, ali moramo se usavršavati uz Božju milost.

      Izbriši
    6. Vjerujem da bi izvršiteljima abortusa bilo drago da im to netko kaže.
      A drugi dio pitanja, veza s traducijanizmom?

      Izbriši
    7. I na koji način su spašeni pravednici iz SZ?

      Izbriši
    8. Vezano za liječnike ubojice i općenito griješnike.
      Grijeh je u srcu, u namjeri.
      Stoga ako je neki liječnik imao namjeru ubiti dijete, ali ga je Bog na bilo koji način onemogućio, isti mu je grijeh ubojstva.
      Ne znam na koje to pitanje o traducianizmu bih vam trebao odgovoriti, podsjetite me.
      Na koji su način spašeni SZ pravednici?
      Tako što su vjerovali u Krista, vjerovali su u Njega iako Ga nisu vidjeli dok nije nakon smrti sašao k njima nad Pakao.

      Izbriši
    9. Recimo da sam shvatila kako tumačite to što me zanimalo. To o traducijanizmu ću nastaviti na prikladnoj temi kada saberem misli i uhvatim vremena.

      Izbriši
  2. A što se tiče **, što onda sa transplatacijom srca?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. U kom smislu?
      Dal je transplatacija srca moralna?
      Mislim da je nemoralna, jer da bi transplatacija bila uspješna, nekome tko je živ mora se uzeti srce.
      A to je ubojstvo.
      Ako ste mislili što je sa dušom koja je možda u srcu dok je čovjek živ, kad ubiju čovjeka radi tranpslatacije srca onda duša ubijenog odlazi na Božji sud, a ne seli se sa srcem u novo tijelo.

      Izbriši

Komentiranje sam opet (4. svibnja 2023) dopustio videći da ima sve manje mjesta na net-u bez cenzure.